فوران خشم بلخی‌ها در اعتراض به سر بریدن هفت تن در زابل

اطلاعات روز، بلخ: هزاران تن از شهروندان شهر مزار شریف در ولایت بلخ صدای اعتراض شان را در هم‌نوایی با مردم کابل و غزنی برای محکومیت قتل زنان و مردانی که اخیراً در ولایت زابل و بلخ توسط تروریستان کشته شده بودند، بلند نموده و از حکومت وحدت ملی خواستار پیگیری جنایت کاران و سپردن آنان به محکمه شدند.
تظاهرکنندگان با سردادن شعارهایی هم‌چون «اشرف غنی حیا کن، حکومته رهاکن»، «اشرف غنی – عبدالله، استعفا استعفا» سران حکومت را به بی‌کفایتی متهم نموده و از آنان خواستند که هرچه زودتر از مقام شان استعفا نمایند.
نصرالله فرهنگ، رییس دفتر روند ملی عدالت و آزادی که در اجتماع معترضان سخن می‌گفت، حکومت افغانستان را حکومتی ضعیف و نا کارآمد خوانده و می‌افزاید: «حکومتی که توان تأمین امنیت جان شهروندانش را نداشته باشد محکوم به فروپاشی است.»
هم‌چنین وی اضافه کرد مردم ما اعم از اقوام پشتون، تاجیک، هزاره، ازبک و سایر اقلیت‌های ساکن در کشور از ضعف و ناتوانی رهبران حکومت وحدت ملی به تنگ آمده‌اند و حرکت‌های امروز آنان در ولایت‌های کابل، غزنی و مزارشریف از نمونه‌های بارز انزجار و نفرت مردم از این حکومت نیم‌بند و بی‌کفایت است.
موسی عزیزی، یک تن از شرکت‌کنند‌گان در این تظاهرات گفت: «رهبران حکومت برای مردم وعده‌های دروغین داده است و از آغاز تشکیل این حکومت، جامعه دچار مصیبت گردیده و درگوشه و کنار کشور به جرم قومیت و تبار خویش کشته می‌شوند.»
این تظاهرات که از میدان فردوسی در شرق شهر مزار آغاز گردیده بود، در مقابل دفتر حقوق بشر ولایت بلخ با خوانش یک قطع‌نامه‌ی چند ماده‌ای پایان داده شد.
حق شهروندی به عنوان حق مساوی در کشور، دست‌گیری و به پنجه قانون سپردن عاملان جنایت زابل و زاری ولایت بلخ، برخورد جدی حکومت با دشمنان مردم افغانستان، از جمله نکات مهم این قطع‌نامه می‌باشند.
در بخش پایانی این قطع‌نامه از کمیسیون حقوق بشر افغانستان خواسته شده تا در راستای به کرسی نشاندن خواسته‌های مردم تلاش نموده و شکایات آنان را از طریق دادگاه‌های بین‌المللی پیگیری نمایند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *