محقق: کسانی که به چوکی نرسیدند شهدای جاغوری را بهانه کردند

اطلاعات روز: پس از آن‌که صدها هزار نفر در مقابل ارگ ریاست جمهوری در اعتراض به سربریده شدن هفت تن در زابل گردهم‌آمدند، محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرائیه در نشستی با حضور رییس جمهور و خانواده‌های شهدا گفت که این اعتراض از سوی کسانی راه‌اندازی شده است که در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته شکست خورده و یا به مقام دولتی نرسیده‌اند.

وی گفت: «کسانی که به چوکی نرسیدند امروز شهدای جاغوری را بهانه کردند.»
در ادامه‌ی این نشست محمد محقق، معاون دوم رییس اجرائیه گفت: «اولین روزی که ۳۱ مسافر ربوده شدند، من بی‌قراری رییس جمهور را حس کردم، من کسی هستم که چاپلوسی نمی‌کنم.»
محقق یادآور شد: «اقدامات زیادی برای رهایی مسافران انجام شد و دولت در این رابطه بی‌تفاوت نبوده است، درست است که حادثه جاغوری دردناک است، اما نباید بقیه نقاط افغانستان را نادیده گرفت.»
وی افزود: «آیا ما از نگاه شرعی مجوز داریم که جنازه‌ها را سرگردان کنیم.»

هم‌چنان در این نشست رییس جمهور غنی ضمن این‌که گفت قوای امنیتی به‌خاطر گرفتن تدابیر تظاهرات، نتوانست عملیات انجام بدهد، یادآور شد: «انتقام هدف اول ما است، وعده‌ی ما وعده‌ی خالی نیست، ما اگر موضوع را جدی نمی‌گرفتیم هشت نفر دیگر هم رها نمی‌شدند.»
رییس جمهور اشرف غنی که در ادامه این نشست اظهارداشت: «هر فرد افغان حق دارد که رییس جمهور خود را انتقاد کند؛ ما۱۶۰ نفر از برادران هزاره را در ریاست جمهوری داریم و از جنرال مراد با عالی‌ترین مدال‌ها تقدیر کرده‌ایم.»
رییس جمهور در واکنش به خواسته‌های معترضان گفت: «رسیدگی به خانواده شهدا وظیفه ما است. هدف ما این است که امنیت بیاید، هدف ساخت قول اردو نیست.»

غنی  افزود: «ما در رابطه به قول اردو غور می‌کنیم. سقف نیروهای امنیتی مشخص است.»

رییس اجرائیه حکومت وحدت ملی نیز در این نشست حضور داشت و در بخشی از صحبت‌های یادآور شد که جمع شدن امروز یک فرصتی بود تا ما غم و درد مردم را بشنویم. هیچ وقت نسبت به سرنوشت مردم بی‌تفاوت نبودیم.

عبدالله عبدالله ادامه داد: «امروز در سراسر افغانستان جنگ است؛ تعهد ما این است که به خواسته‌های مردم توجه کنیم.»

رییس اجرائیه خاطرنشان کرد: «در هیچ جلسه شورای امنیت ملی موضوع گروگان‌ها نادیده گرفته نشده است.»

وی هم‌چنان یادآور شد که برخی‌ها می‌خواهند در این کاسه آش خود را بپزند.

پس از آن‌که این گفته‌ها مطرح شد، معاون دوم ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی، مورد انتقاد بسیاری از معترضان قرار گرفت و بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی در نقد وی نوشتند.

عده‌ای هم گفتند که محقق با صحبت‌های خودش، زوال سیاسی‌اش را رقم زده است.

یک شب بعد از پایان تظاهرات هزاران تن از باشندگان کابل و بیان صحبت‌های خود در ارگ ریاست جمهوری، در مصاحبه‌ی که با تلویزیون آریانا نیوز داشت، گفت: «ابتدای تظاهرات خود جوش بود در آخرش کسانی آمدند و وارد صحنه شدند، بعضی‌ها را تحریک کردند و وارد مجمع شدند که یک کار جرم و خلاف قانون بود.»

معاون ریاست اجرائیه به آریانا نیوز گفت که از گپ‌های وی سوء تعبیر شده است. آن‌جا دو گروه مردم بودند، یکی هیئت مردمی بود که با آن‌ها مذاکره کردیم.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *