اعتراضات مردمی به غور و بدخشان رسید

اطلاعات روز: تظاهرات مردمی در پیوند به سربریده شدن 7 گروگان در زابل، روز شنبه، به غور و بدخشان رسید.

هزاران تن از باشندگان ولایت غور درمرکز و ولسوالی لعل و سرجنگل با اشتراک وسیع جمع کثیری از فعالان مدنی، اعضای نهاد‌های مدنی، فعالان حقوق زن و جوانان در یک راهپیمایی گسترده حادثه زابل را محکوم کردند و از رهبران حکومت وحدت ملی خواستند که عاملان این «فاجعه المناک» را شناسانی و به اشد مجازات محکوم نمایند.

آنان در قطع‌نامه‌‌ی هفت ماده‌ی خویش اعلام کردند که «ما خواهان حاکمیت قانون و حفظ ارزش‌های انسانی هستیم»، «این حادثه زشت را محکوم می‌کنیم»، «رهبران حکومت وحدت ملی باید در مقابل این اعمال بی‌رحمانه، جواب‌گو باشند»، «لانه‌های تروریسم و دهشت افگنی باید از داخل کشور برای همیش نابود گردد».

معترضان از سازمان ملل و جامعه‌ی جهانی خواستند که «دوسیه‌های قربانیان را رسمی نموده و مورد بررسی و دادخواهی قرار دهند.»، از مجلس نمایندگان خواستند تا «نگذارد این فاجعه بزرگ و ضد بشری مانند دیگر فاجعه‌ها در سکوت باقی ماند».

در همین حال هزارها تن از باشندگان ولسوالی لعل و سرجنگ این ولایت نیز در این رابطه دست به تظاهرات زدند و خواهان دادخواهی برای رویداد زابل شدند.

بدخشان11221831_1522369028073609_4971895785643554859_n

در ولایت بدخشان نیز هزارها تن به جاده‌ها آمده صدای عدالت خواهی سر دادند و دست به تظاهرات زدند. شماری از معترضان عکس‌های شهدای زابل و شعارهای برای تقبیح این حادثه   را با خود حمل می‌کردند.

در یکی از پلاک کارت‌ها نوشته است «ما مردم بدخشان دست به دست هم داده و صدای شهدای زابل را فریاد می‌زنیم تا کاخ حامیان طالب و تروریسم فروریزد.»

7 تن از مردم ولسوالی جاغوری ولایت غزنی، به تاریخ 21 میزان از سوی ربایندگان به گروگان گرفته شده و به تاریخ 16 عقرب در مربوطات ولایت زابل سربریده شدند.