دومین روز اعتراض مردمی در هرات؛ امنیت و عدالت می‌خواهیم

اطلاعات روز: هزاران تن از باشندگان ولایت هرات در غرب کشور، برای دومین روز در پیوند به سربریده شدن 7 گروگان در زابل به دست تروریستان، دست به اعتراض و راهپیمایی زدند.

هرچند به روز پنج شنبه و پس از اعتراض میلیونی روز چهارشنبه کابل، مردم هرات دست به اعراض زده بودند، اما به روز شنبه دوباره آن‌ها به جاده‌ها آمده، انزجار و نفرت شان را در پیوند به حادثه‌ی زابل به نمایش گذاشتند.

در دومین اعتراض، مردم هرات از همه اقشار جامعه، نهادهای مدنی، اتحادیه داکتران، کسبه کاران و دانش آموزان شرکت داشتند.

معترضان شعارهای متنوعی سر می‌دادند ولی بیشتر شعار آنان درباره تأمین امنیت و عدالت بود. آنان هم‌چنان شعارهای چون «مرگ بر طالبان»، «درود بر شهيدان»، «مرگ بر دشمنان افغانستان» و.. را سرمی‌دادند.

این اعتراض که از همه اقوام ساکن در هرات شرکت کرده بودند، از منطقه‌ی جبرئیل شروع، از منطقه دروازه ملک گذشته به سوی ساختمان ولایت پیش رفت.

شرکت کنندگان این راهپیمایی می‌گفتند: «ما این جا گرد هم آمده‌ایم تا صدای خود را به گوش حکومت و نهادهای حقوق بشری برسانیم. فرق نمی‌کند جلال آباد، دایکندی، غزنی و یا هر جای دیگر که باشد، همه خواهران و برادران ما اند و عوامل خشونت‌ها باید گرفتار شوند.»

این راهیپمایی با تدابیر شدید امنیتی و به صورت کاملاً مسالمت‌آمیز پایان یافت.

این اعتراض در پیوند به سربریده شدن هفت تن از گروگان‌های ولسوالی جاغوری ولایت غزنی، توسط گروه طالبان که نزدیک به دو ماه در قید این گروه بودند و به تاریخ 16 عقرب در ولایت زابل سربریده شدند، برگزار شده بود.

این گروگان‌ها به تاریخ 21 میزان از مربوطات ولایت زابل ربوده شده ‌بودند.