روز دوشنبه آینده در سراسر کشورهای اتحادیه اروپا عزای عمومی اعلام شد

اطلاعات روز: در پیوند به حملات خونین در شهر پاریس فرانسه، رهبران کشورهای اتحادیه اروپا، روز دوشنبه را در سراسر کشورهای عضو این اتحادیه عزای عمومی اعلام کرده‌اند.
فرانسه نیز سه روز عزای عمومی اعلام کرده. طبق تصمیم وزارت داخله فرانسه، اجازه هیچ تجمعی تا روز پنجشنبه، ۱۷ نوامبر، در سراسر فرانسه داده نمی‌شود. تدابیر امنیتی شدیدی در مرزهای ورودی و خروجی فرانسه، آلمان، بریتانیا و بلژیک جریان دارد.
فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه در این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد.

واکنش‌های جهانی

به نقل از رادیو زمانه، آلمان برای کمک به واحدهای ضد ترور فرانسه به این کشور کمک خواهد کرد. وزارت کشور آلمان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که با تمام امکانات از جمله نیروهای ویژه «جی اس جی ۹» به فرانسه یاری خواهد رساند.
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفته: «از دیدن اخبار و تصاویر پاریس تکان خوردم.» دولت آلمان در ابراز همدردی با دولت و مردم فرانسه، پرچم‌های خود در مراکز اداری را نیمه‌افراشته کرد.
واتیکان در بیانیه‌ای این حمله‌ها را «حمله به صلح برای تمام بشریت» خواند.
حسن روحانی، رییس جمهوری ایران که قرار بود شنبه به ایتالیا سفر کند و دوشنبه ۲۵ آبان به فرانسه برود، سفر اروپایی خود را لغو کرد.
شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، امیر ابوظبی و رییس امارات متحده عربی، با ارسال تلگرامی به رییس جمهوری فرانسه این حملات را محکوم کرد.
شیخ صباح آل احمد الصباح، امیر کویت نیز در بیانیه‌ای با ابراز همدردی با فرانسه این حمله‌های را «تروریستی» و «مغایر با آموزه‌های اسلامی و ارزش‌های انسانی» خواند.
باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده نیز درباره واقعه پاریس گفته: «این تنها حمله به پاریس نیست، حمله به فرانسه نیست، حمله به انسانیت است.»
در برخی شهرها و ایالت‌های امریکا از جمله شهرهای نیویورک و ایالت ماساچوست، برای «پیش‌گیری از امکان حمله تروریستی» وضعیت امنیتی اضطراری اعلام شده است.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرایل با انتشار بیانیه‌ای گفته که این کشور «دوشادوش رییس‌ جمهوری فرانسه و مردم این کشور در نبرد مشترک با تروریسم خواهد ایستاد.»
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، با محکوم کردن این حملات، آن را «حملات تروریستی بزدلانه» خواند.
ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه با «وحشتناک» خواندن این حملات به رییس جمهوری و ملت فرانسه پیام تسلیت فرستاد.
رییس جمور افغانستان حمله‌های تروریستی پاریس را جنایت هولناک خوانده است.
رییس جمهور غنی گفته «تروریسم بین‌المللی با جنایات نابخشودنی به کشتار بی‌رحمانه و بزدلانه مردم بی‌گناه در سراسر کشورهای جهان ادامه می‌دهد. کشتار بی‌رحمانه شهروندان شهر پاریس، پایتخت فرانسه نمایان‌گر این است که تروریستان مرز نمی‌شناسند و دشمن تمام بشریت هستند.»
گزارش‌ها تاکنون می‌رسانند که در این حمله‌های پی‌هم پاریس 127 نفر کشته و بیش از 250 نفر زخمی شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *