کمک 250 میلیون دالری بانک جهانی برای بهبود سرک‌های مواصلاتی سلسله کوه‌های هندوکش

اطلاعات روز:  وزیر مالیه با رییس بانک جهانی در افغانستان، قرارداد بلاعوض به ارزش 250 میلیون دالر را جهت بهبود سرک‌های مواصلاتی سلسله کوه‌های هندوکوش به شمول بازسازی سرک و تونل سالنگ، امضا کردند.

در خبرنامه‌ی وزارت مالیه آمده است که هدف کمک جدید بانک جهانی این است تا سرک‌های فعلی به سرک‌های مطمئن، مصئون و فعال در تمام فصل‌های سال تبدیل گردد و ترانسپورت در طول سال در کوه‌های هندوکوش جریان داشته باشد.
خبرنامه افزوده که این پروژه، کارهای ساخت ارتقای سرک بغلان الی بامیان به طول۱۵۲ کیلومتر را به یک سرک پخته و اساسی و هم‌چنان بازسازی سرک و تونل سالنگ به طول ۸۷ کیلومتر را حمایت می‌کند.

اکلیل حکیمی، وزیر مالیه هنگام امضا قرارداد گفت: «بازسازی زیربناها یک گام مهم جهت پیشرفت اقتصادی در افغانستان می‌باشد و پروسه تدارکاتی این پروژه با در نظرداشت شفافیت کامل صورت می‌گیرد.»
خبرنامه ویژگی‌های این پروژه را ارائه کرده که یکی از ویژگی‌های آن این است که سرک بغلان- بامیان انکشاف یافته و به یک مسیر مصئون و مطمئن در ساحات سلسله کوه‌های هندوکش تبدیل شود تا زمانی‌که شاهراه سالنگ به دلیل اوضاع وخیم اقلیمی یا کارهای ساختمانی مسدود می‌باشد از آن منحیث یک راه بدیلی استفاده گردد.
قرار است این پروژه از سوی وزارت فواید عامه طی مدت هفت سال آینده تطبیق شود.
شاهراه سالنگ در دهه ۱۹۶۰میلادی اعمار شد. این شاهراه بین ارتفاع ۲۵۰۰ و ۳۴۰۰ متر بالاتر از سطح بحر موقعیت داشته و یکی مهم‌ترین و حیاتی‌ترین سرک بشمار می‌رود. زیرا ولایات شمالی افغانستان را، علاوه بر کشورهای آسیای مرکزی، با سایر نقاط کشور و فراتر از آن با کشورهای جنوب آسیا متصل می‌سازد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *