وزیران خارجه و مهاجرین: کشورهای اروپایی نباید ‌پناه‌جویان افغان را اخرج کنند

اطلاعات روز: وزیران خارجه و مهاجرین می‌گویند که کشورهای اروپایی در مورد تصمیم شان در اخراج پناه‌جویان افغان بازنگری کنند.
صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه و سید حسین عالمی بلخی روز دوشنبه در مجلس نماینده‌گان در باره‌ی بحران پناه‌جویان در اروپا و فرار افغان‌ها از کشور سخن گفتند.
سید حسین عالمی بلخی گفت که افغانستان با شماری از کشورها پیمان‌هایی را در رابطه با پناه‌جویان امضا کرده است که براساس این پیمان آنان نباید پناه‌جویان افغان را اخراج کنند.
وی در رابطه با خروج پناه‌جویان افغان از آلمان گفت که قبلاً گفته بودم که ما روند بازگشت اجباری افغان‌ها را به کشور نمی‌پذیریم و با افزایش ناامنی‌ها در کشور بازگشت آنان می‌تواند مشکل آفرین باشد.
بلخی تأکید کرد که باید یک نشست میان افغانستان و نهادهای مرتبط برگزار شود تا در رابطه با این مشکل تصمیم گیری شود و آلمان هم در این رابطه ابراز خوش بینی کرده است.
او افزود که شماری از کشورها به توافق رسیده‌اند که در رابطه با بحران پناه‌جویان با ما گفت‌وگو کنند.
وزیر امور مهاجرین در رابطه به فرار افغان از کشور گفت تا زمانی که در افغانستان جنگ است روند فرار مردم ادامه خواهد داشت.
صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه نیز ضمن اشاره به شمار پناه‌جویان افغان در سال جاری و افزایش پدیده مهاجرت گفت که ما از کشورهایی که درخواست پناهندگی شهروندان افغان را رد کرده‌اند، خواسته‌ایم که آنان نیز در این تصمیم شان بازنگری کنند.
آقای ربانی افزود که شماری از کشورها در تلاش هستند تا روند پذیرفتن مهاجران را سخت‌تر سازند.
ربانی گفت که وزارت خارجه از آغاز، بر بحران مهاجرت نظارت دارد. به گفته‌ی ربانی از آغاز سال جاری تاکنون ۱۴۶هزار افغان به کشورهای اروپایی رفتهاند که ۴۳ درصد آن‌ها پذیرفته شدهاند و کار ۵۳ درصد دیگر آن‌ها در جریان است.
او افزود که در سال جاری تنها ۸۰ هزار افغان در آلمان درخواست پناهندگی داده‌اند.
وزیر خارجه یادآور شد که حکومت افغانستان از کشور آلمان خواسته است که آن افغان‌هایی را که درخواست پناهندگی‌شان رد شده است، از این کشور خارج نکنند.
به گفته‌ی ربانی وزارت خارجه و وزارت مهاجران در رابطه با این بحران یکجا کار می‌کنند و در تلاش هستند تا با نهادهای مرتبط با پناه‌جویان در این باره گفت‌وگو کنند.
وی ضمن این‌که می‌گوید، عامل فرار افغان‌ها، بیکاری و ناامنی‌ها است. ربانی یادآور شد که پناه‎جویانی که به کشورهای اروپایی رفته‌اند باید ثابت سازند که جان آن‌ها در کشور شان در خطر بوده است، در غیر آن این افراد دوباره به کشورشان فرستاده می‌شوند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *