همکاری اقتصادی و مبارزه با تروریسم؛ محور گفت‌گوهای غنی و نظر بایف

اطلاعات روز: رییس جمهور غنی که روز پنج شنبه به قزاقستان رفته بود، در دیدار با نور سلطان نظربایف، رییس جمهور قزاقستان، روی مسایل اقتصادی، تجارتی و مبارزه با تروریسم به‌ویژه داعش، گفت‌وگو کردند.
در خبرنامه‌ی ریاست جمهور آمده است که روسای هر دو کشور نگرانی شان را به خاطر تهدیدات امنیتی موجود در مناطق مرزی آسیای مرکزی و افغانستان به دلیل افزایش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی بین‌المللی به ویژه داعش ابراز کردند.
در خبرنامه آمده است: «هر دو طرف از مقابله موفقانه قوای امنیتی ملی افغانستان در برابر افراط‌گرایان مسلح استقبال نمودند و موافقه کردند تا همکاری متقابل ارگان‌های با صلاحیت دو کشور در مبارزه مشترک با تروریسم بین‌‍‌المللی، افراط‌گرایی و مواد مخدر تشدید گردد .»
رییس جمهوری قزاقستان در این دیدار بر گسترش همکاری میان هر دو کشور در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیت جهانی تأکید کرد. آقای بایف افزود که کشورش از استقرار صلح و ثبات هرچه سریع در افغانستان حمایت می‌کند و در چهارچوب همکاری متقابل دو جانبه و چند جانبه در این عرصه کمک خواهد کرد.
دفتر ریاست جمهوری از امضای چندین توافق‌نامه میان دو کشور نیز خبر داده اما معلومات ارائه نکرده که توافق‌نامه‌ها در کدام بخش‌ها است.
روسای جمهور هر دو کشور بر مؤثریت فعالیت کمیسیون مشترک بین‌الحکومتی میان افغانستان و قزاقستان در عرصه همکاری‌های تجارتی و اقتصادی تاکید نمودند که قرار است نشست بعدی آن در سال ۲۰۱۶ در شهر کابل برگزار گردد.
خبرنامه افزوده که رییس جمهور غنی از رییس جمهور قزاقستان به خاطر کمک‌های اقتصادی مفید این کشور برای افغانستان و مردم، به ویژه از کمک‌های بشردوستانه دوامدار این کشور برای متضرران حوادث طبیعی در افغانستان و از تخصیص کمک مالی برای اعمار زیربناها در ولایات سمنگان، بامیان و غیره ابراز تشکری کرد.
هم‌چنان آقای غنی از ابتکار قزاقستان برای ایجاد «سازمان اسلامی امنیت غذایی» حمایت نمود و ابراز آمادگی نمود تا روند تصویب آن تسریع گردد.
به نقل از خبرنامه، رییس جمهور غنی با تشکری از آقای بایف به خاطر عملی سازی برنامه آموزشی برای مردم افغانستان، هم‌چنان خواهان تمدید این برنامه شد.
برنامه آموزشی که از سال ۲۰۱۰ آغاز گردیده، در چارچوب آن حدود ۹۰۰ دانشجوی افغان در رشته‌های مختلف مصروف آموزش هستند.
هم‌چنان رییس جمهور غنی از کمپنی‌های قزاقستانی دعوت کرده تا در داوطلبی‌ها برای ساخت راه آهن، جاده‌ها، احداث لین‌های برق و سایر پروژه‌های ملکی در افغانستان اشتراک نمایند. غنی افزوده که افغانستان برای اشتراک کمپنی‌های قزاقستانی در پروژه‌های اقتصادی کمک خواهد کرد.
در خبرنامه آمده: «هر دو طرف آمادگی شان را به خاطر کمک برای استفاده حداکثر از مسیر‌های جدید ترانسپورتی به خاطر انتقال و مبادله کالا‌های تجارتی از قزاقستان و افغانستان و برعکس با در نظرداشت افتتاح راه آهن «قزاقستان-ترکمنستان-ایران» و راه آهن در حال اعمار «ترکمنستان-افغانستان» اعلام کردند. هردو کشور باور دارند که امضای توافق‌نامه ترانزیتی با کشور‌های که در مسیر دو کشور قرار دارد با اهمیت می‌باشد.»
قزاقستان از رییس جمهور افغانستان به خاطر حمایت از نامزدی جمهوری قزاقستان برای عضویت غیردایمی در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ تشکر کرد.
در این دیدار هر دو طرف یادآور شدند که آستانه و کابل روی مسایل بین‌المللی تفاهم کامل دارند.
روسای جمهور هر دو کشور در این دیدار وضعیت کنونی و آینده پیشرفت همکاری‌ها میان جمهوری قزاقستان و جمهوری اسلامی افغانستان را مورد بحث قرار دادند .

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *