تیراندازی و گروگان‌گیری در پایتخت مالی چند کشته بر جای گذاشت

اطلاعات روز: گزارش‌ها از مالی، یکی از کشورهای شمالی آفریقا می‌رسانند که در باماکو، پایتخت این کشور تروریستان به هوتلی حمله کرده و ۱۷۰ نفر را گروگان گرفته‌اند. شماری از گروگان‌ها آزاد و سه نفر از آن‌ها کشته شدند. احتمالاً مهاجمان، وابسته به شبکه القاعده هستند.
به نقل از رادیو زمانه و به‌ گزارش خبرگزاری فرانسه، این حمله به روز جمعه 29 قوس، صورت گرفت و مهاجمان دو نفر بودند.
گزارش‌ها می‌رسانند که هوتل رادیسون که گروگان‌گیری در آن رخ داده، محل اقامت و رفت و آمد خارجی‌هاست و ۱۹۰ اتاق دارد. در هنگام حمله ۱۴۰ مهمان و ۳۰ نفر از کارکنان هوتل در محل بودند و همه این افراد به گروگان گرفته شدند.
صدای تیراندازی‌ مهاجمان با اسلحه خودکار در خارج از هوتل نیز شنیده شد.
یکی از منابع امنیتی به خبرگزاری فرانسه گفته، این اتفاق در طبقه هفتم هوتل رخ داده و مهاجمان که او آن‌ها را جهادگران اسلامی نامیده در این طبقه تیراندازی کرده‌اند.
یک منبع امنیتی دیگر مالی گفته است مهاجمان با خودرویی با پلاک دیپلماتیک وارد هوتل شدند.
در پی این اقدام نیروهای ویژه مالی به هوتل حمله کردند و به‌گفته‌ی وزارت امنیت داخلی مالی، این نیروها موفق شدند ده‌ها تن از گروگان‌ها را آزاد کنند؛ اما سه نفر از آن‌ها کشته شدند.
پیش از این در هفتم ماه مارچ سال جاری به رستورانی در باماکو حمله شده بود که در جریان آن پنج نفر، از جمله یک فرانسوی و یک بلژیکی، کشته شدند. این حمله نخستین حمله از این نوع در پایتخت مالی بود.
پس از تار و مار نیروهای ارتش در ماه‌های مارچ و آپریل سال ۲۰۱۲ شمال مالی بدست گروه‌های اسلام‌گرای وابسته به القاعده افتاد. سپس برای مدتی این نیروها با کمک نیروهای فرانسوی از این منطقه رانده شدند.
عملیات نظامی نیروهای خارجی در مالی ادامه دارد اما این مناطق هم‌چنان از کنترل نیروهای خارجی و ارتش مالی خارج‌اند.
حملات نیروهای اسلام‌گرا به‌مدت طولانی در شمال مالی متمرکز بود اما از آغاز سال جاری میلادی این حملات به سوی مرکز و از ماه جون به سمت جنوب مالی کشیده شده است.
باماکو نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و در جنوب غربی مالی، در کنار رود نیجر قرار گرفته‌ است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *