تکرار گروگان‌گیری در زابل؛ 20 مسافر هزاره در شاهراه کابل- قندهار گروگان گرفته شدند

اطلاعات روز: افراد مسلح ناشناس حوالی صبح شنبه، 30 عقرب، دست‌کم 20 مسافر هزاره را از منطقه «ناورک» ولسوالی شاه‌جوی ولایت زابل از موترها پیاده کرده و با خود به محل نامعلوم برده‌اند.
مقام‌های محلی این ولایت می‌گویند که این افراد از یک موتر مسافربری 303 ربوده شده‌اند و هنوز مشخص نیست، تروریستان این افراد را به کجا منتقل کرده‌اند.
محمد قاسم، یکی از مسافرانی‌که صبح شنبه از غزنی به طرف قندهار می‌رفت، می‌گوید پنج نفر مسلح با پیکا و کلاشینکوف که فرمانده آن‌ها لباس پلنگی بر تن داشت در منطقه‌ ناورک نارسیده به منطقه قلات موترهای 303 را توقف داده و دنبال مسافران هزاره می‌گشتند.
قاسم می‌افزاید، این افراد زمانی‌که داخل موتر شدند به زبان پشتو سوال کردند که «تول سره پشتانه ده؟»
به گفته‌ی قاسم، مسافران که اکثراً از قوم پشتون بودند باوجودی که می‌دانستند در میان آن‌ها از قوم هزاره هستند، اما در جواب گفتند که بله همگی پشتون هستند.
به گفته‌ی قاسم، افراد مسلح بعد از بازرسی موتر، اجازه حرکت دادند.
آدم‌ربایی روز شنبه دقیقاً در منطقه‌ی که محمد قاسم از آن یاد می‌کند، صورت گرفته است. به گفته‌ی مسافران افراد مسلح موترها را در منطقه‌ی بازرسی کردند که کمی آن طرف‌تر نیروهای امنیتی مستقر می‌باشند.
این مسافران می‌گویند، بعد از موتر ما هر موتری که این‌جا رسیده باشد، آن‌ها گروگان گرفته شده‌اند و تروریستان فقط هزاره‌ها را شناسایی می‌کردند و در پی گروگان‌گیری آن‌ها بودند.
مقام‌های محلی و امنیتی ولایت زابل نیز این رویداد آدم‌ربایی را تایید کرده و می‌گویند که افراد مسلح چندین موتر را بازرسی کرده‌اند.
فرمانده پولیس ولایت زابل ضمن تایید این خبر به خبرگزاری مرکزی گفته که آمر امنیت را برای تحقیق این رویداد به محل فرستاده است.
تاکنون معلوم نیست که این مسافران از سوی کدام گروه ربوده‌ شده‌اند. تاکنون هیچ گروهی به شمول طالبان مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.
از ماه حوت سال گذشته تاکنون بیش از هشت مورد گروگان‌گیری در ولایت‌های غزنی و زابل رخ می‌دهد که بیشتر گروگانان از قوم هزاره هستند.
در چهارم ماه حوت سال گذشته، 31 مسافر از مسیر شاه کابل- قندهار در زابل به گروگان گرفته شدند، 19 تن آنان در 21 ماه ثور آزاد شدند، 5 تن آنان در 19 ماه عقرب آزاد شده و بقیه گروگان‌ها یا کشته شدند یا هم سرنوشت آنان تاهنوز معلوم نیست.
به تاریخ 16 عقرب تروریستان هفت گروگان به‌شمول دو زن، یک دختر ۹ ساله و ۴ مرد را سر بریدند. مرگ آنان با اعتراض گسترده و تظاهرات میلیونی و بی‌سابقه در کابل همراه شد.
به تاریخ 19 عقرب هشت تن از گروگان‌ها که پنج تن از جمله 31 مسافر و 3 تن دیگر از باشندگان ولسوالی جاغوری که به تاریخ 19 جوزا از سوی تروریستان گروگان گرفته شده بودند، آزاد شدند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *