اکلیل حکیمی: بودجه ملی سال 1395 براساس واقعیت‌ها و نیازها تنظیم شده است

اطلاعات روز: وزیر مالیه افغانستان می‌گوید این وزارت نهایت تلاش نموده تا بودجه ملی سال 1395 را به‌طور عادلانه با درک واقعیت‌ها و نیازمندی‌ها ترتیب نماید.
اکلیل حکیمی که به روز شنبه، 30 عقرب، در مجلس سنا حضور یافته بود، در پاسخ به سوالات اعضای این مجلس گفت: «بودجه ملی سال ۱۳۹۵ به اساس امکانات، ساختار دولت، تعادل میان مصارف و عواید، تعهدات دونرها، عواید داخلی، پروژه‌های بزرگ مالی و تکمیل پروژه‌های در حال جریان و تمرکز روی مثمریت و مؤثریت پول ترتیب گردیده است.»
وزارت مالیه به تاریخ 17 عقرب سال جاری طرح بودجه ملی را به مجلس سنا ارائه نموده بود و از اعضای این مجلس خواسته بود تا نظریات و پیشنهاد شان را با وزارت مالیه در میان بگذارند.
پس از آن، در نشست روز شنبه اعضای این مجلس در قسمت بودجه عادی، انکشافی، ولایتی، تعادل درجه بودجه، پروژه‌های انکشافی، پروژه‌های اختیاری و غیر اختیاری و موارد دیگر از وزیر مالیه وضاحت خواستند.
بودجه ملی سال 1395 مبلغ 461.8 میلیارد افغانی در نظر گرفته شده است که از این میان، 283.3 میلیارد افغانی آن شامل بودجه عادی و 178.5 میلیارد افغانی آن شامل بودجه انکشافی می‌شود.
بودجه ملی و توزیع آن در ادارات و مناطق مختلف افغانستان به دلیل عدم توازن و توزیع عادلانه همواره مورد نقد بوده است. بسیاری‌ها از تخصیص بودجه ملی به دلیل عدم رعایت توازن در تخصیص بودجه انتقاد دارند و حکومت را متهم به نقض عدالت در تخصیص و توزیع بودجه می‌نمایند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *