یک خبرنگار امریکایی در ایران به زندان محکوم شد

اطلاعات روز: جیسن رضائیان، خبرنگار امریکایی ایرانی تبار از سوی دادگاه ایران برای مدت نامعلوم به حبس محکوم شد.
به نقل از صدای امریکا، تلویزیون دولتی ایران روز یک‌شنبه گزارش داد که غلام حسین محسنی اژه‌ای، سخن‌گوی قوه‌ی قضائیه ایران کشور حکم محکمه را با نشر یک خبرنامه اعلام کرد.
لیلا احسان، وکیل رضاییان به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته که وی در مورد جزئیات حکم دادگاه اطلاعی ندارد. با این‌حال گفته شده است که حکم دادگاه نهایی نیست، به این معنا که رضائیان می‌تواند استنیاف طلب شود.
رضائیان و همسرش یگانه صالحی همراه با دو فوتوژورنالیست به تاریخ ۲۲ جولای ۲۰۱۴ در ایران بازداشت شدند. به استثنای رضائیان که شهروندی دوگانه‌ی ایران و ایالات متحده را دارد، سه تن دیگر پس از مدتی رها شدند. داشتن تابعیت دوگانه در ایران جواز ندارد.
در چند ماه گذشته چهار بار دادگاه رضائیان در دادگاه انقلابی تهران در پشت درهای بسته صورت گرفته است. وی ماه گذشته به اتهاماتی از جمله جاسوسی مجرم شناخته شد. روزنامه واشنگتن پست با جداً اتهامات وارده بر خبرنگار خود را رد می‌کند.
رضائیان که از سال ۲۰۱۲ به این‌سو رویدادهای ایران را برای واشنگتن پست تحت پوشش قرار می‌داد، بخش زیاد عمر خود را در ایالات متحده امریکا سپری کرده است.
تلویزیون دولتی ایران گزارش داده است که رضائیان معلومات را در مورد افراد و شرکت‌هایی که در زمان تحریم‌ها در ایران فعالیت داشتند، جمع‌آوری کرده و به حکومت امریکا می‌فرستاد. رسانه‌های دولتی ایران باربار رضائیان را جاسوس امریکایی خطاب کرده بود.
در اوایل همین ماه، بخش استخبارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با ارسال گزارشی به مجلس ایران ادعا کرد که رضائیان جاسوسی است که در صدد «برانداختن» نظام اسلامی ایران است.
روزنامه واشنگتن پست، مقام‌های امریکایی و خانواده‌ی رضائیان همه خواستار رهایی او شده‌اند.
رسانه‌های ایران ماه اگست گزارش دادند که مقام‌های ایرانی احتمال تبادله‌ی این زندانی امریکایی را با ۱۹ ایرانی که در ایالات متحده زندانی‌اند، تحت غور دارند. اما تا کنون روشن نیست که آیا واقعاً چنین بحثی میان مقام‌های ایرانی و امریکایی جریان دارد یا خیر.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *