غنی خطاب به گروه‌های مسلح غیرمسئول: به دولت می‌پیوندید یا ارتش بفرستم؟

اطلاعات روز: پس از سقوط قندوز بدست طالبان برای دومین‌بار رییس جمهور غنی روز پنج‌شنبه به این ولایت سفر کرد.
رییس جمهور غنی طی سخنانی با مردم قندوز مخالف شدید خود را به گروه‌های مسلح غیرمسئول اعلام کرد و گفت که دیگر به هیچ فردی اجازه نمی‌دهد که نیروی مسلح غیرمسئول داشته باشد. او تأکید کرد: «این اخطار آخر است یا بیایید و در چوکات (چارچوب) دولت خدمت کنید یا قوای امنیتی را در مقابل‌تان استفاده می‌کنیم.»
او گفت: «هیچ‌کسی حق جزیه‌گیری و جمع‌آوری عشر از مردم را نداشته و سیاسیون بعد از این اجازه داشتن پولیس محلی را ندارند و در صورت تداوم فعالیت گروه‌های مسلح خودسر، علیه شان اقدام خواهد شد.»
از جانب دیگر رییس جمهور در این سفر با ایجاد سه ولسوالی درجه سه به نام‌های کلباد، گل تیپه و اقتاش موافقت کرد.
ارگ ریاست جمهوری به این مناسبت خبرنامه‌ای به نشر رسانده که در آن آمده است، ایجاد این سه ولسوالی به‌منظور رفع کمبود واحدهای اداری به تناسب نفوس، وسعت جغرافیایی، تقاضای اهالی منطقه و بهبود امنیت در این ولایت مطرح گردیده است.
رییس جمهور در این سفر رییس اداره امنیت ملی قندوز را از کار برکنار و به وزارت داخله دستور داد که ۲۰ تن از منسوبان پولیس و شماری از مأموران امنیت ملی که در سقوط قندوز غفلت وظیفوی کرده، از کار برکنار شود.
غنی گفت، منسوبان که غفلت وظیفوی کرده‌اند طبق اصول نظامی تحت تعقیب عدلی و قضایی قرار گیرند.
غنی هم‌چنان دستور داد تا آن عده از منسوبان نیروهای امنیتی و دفاعی کشور و کارمندان ملکی که در جنگ قندوز از خود شهامت و دلیری نشان داده‌اند، مورد تقدیر قرار گیرند.
او گفت که میدان هوایی قندز به‌صورت عاجل احیا شود.
رییس جمهور به محمد الله بتاش، وزیر ترانسپورت دستور داد برای بست‌های خالی در قندوز، افراد شایسته را بگمارد و برای یک جرگه مردمی این ولایت آمادگی بگیرد.
غنی این اقدامات را بخش اول تحقق وعده‌های خود عنوان کرد.