Afghan presidential candidates Ashraf Ghani Ahmadzai (L) and Abdullah Abdullah (R) hug each other during a news conference in Kabul July 12, 2014. The two rival candidates in Afghanistan's presidential election have agreed to abide by the results of a U.N.-supervised recount of the entire poll to settle their dispute over the outcome, Kerry said after talks with both men. REUTERS/Mohammad Ismail (AFGHANISTAN - Tags: ELECTIONS POLITICS) - RTR3YAWM

فهرست دارایی‌های رییس جمهور و رییس اجراییه اعلام شد

اطلاعات روز: اداره عالی مبارزه با فساد اداری فهرست دارایی‌های رییس جمهور و رییس اجراییه را اعلام و نشر کرده است.
براساس اطلاعات این اداره، بیشتر دارایی رییس جمهور غنی با رولا غنی، همسرش مشترک است.
دارایی‌های منقول رییس جمهور
براساس اطلاعات این اداره، رییس جمهور غنی و رولا غنی، ۳۲۰ میلیون افغانی (حدود ۴.۷ میلیون دالر) دارایی منقول دارند که از فروش جایداد (اموال) اجدادشان در لبنان و امریکا به‌دست آورده‌اند.
زیورآلات به خانم رولا تعلق دارد که توسط پدرش در سال ۱۹۷۰ به وی هدیه داده شده و ارزش کنونی آن بیش از ۳.۱ میلیون افغانی (بیش از ۴۶ هزار دالر) می‌شود.
آقای غنی و خانم‌اش بیش از ۷۱ هزار دالر سرمایه نقد در بانک دارند که از حقوق بازنشستگی و کرایه آپارتمان‌شان در امریکا جمع‌آوری کرده‌اند.
رییس جمهور غنی ۸ موتر شخصی دارد که قیمت آن‌ها به بیش از ۱۰۲ میلیون افغانی (بیش از ۱.۵ میلیون دالر) می‌رسد.
رییس جمهور ماهانه ۲۶۶ هزار افغانی (حدود چهار هزار دالر) حقوق بازنشستگی خود را از بانک جهانی می‌گیرد. ۴۸۷ هزار افغانی (بیش از هفت هزار دالر) نیز از دولت حقوق دریافت می‌کند. خانم رولا غنی نیز ۱۶۵ هزار افغانی (بیش از ۲۴۰۰ دالر) ماهانه از کرایه آپارتمانش در امریکا به‌دست می‌آورد.
آقای غنی عضو شرکت تحقیقاتی در امریکا است که ۴.۵ میلیون افغانی (بیش از ۶۷ هزار دالر) در آن سهم دارد.
آقای غنی و خانم رولا ۷ هزار جلد کتاب دارند که در کابل و بیروت، پایتخت لبنان، نگهداری می‌شوند. ارزش این کتاب‌ها ۱.۲ میلیون افغانی (حدود ۱۸ هزار دالر) ذکر شده که از حقوق خودشان در مدت ۴۰ سال گذشته خریداری کرده‌اند.
آقای غنی از سال ۱۳۸۵ رییس نهاد مدیریت دولت در امریکا بوده که ماهانه ۱.۲ میلیون افغانی (حدود ۱۸ هزار دالر) حقوق دریافت می‌کرده است. او از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۳ رییس کمیسیون انتقال امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای امنیتی بوده، که به‌صورت افتخاری کار می‌کرده و حقوق دریافت نکرده‌ است.
جایدادهای رییس جمهور
براساس اطلاعات اداره عالی مبارزه با فساد اداری، یک منزل به مساحت ۴ جریب و ۳۰۰ متر در منطقه دارالامان در غرب کابل به‌نام رییس جمهور غنی ثبت است که خودش از فردی بنام عین‌الدین در سال ۱۳۸۲ به قیمت ۲۵ میلیون افغانی (حدود ۳۷۳ هزار دالر) خریده که ارزش کنونی آن به ۳۵۰ میلیون افغانی (۵.۲۲ میلیون دالر) افزایش یافته است. این پول از فروش جایداد او در امریکا تأمین شده است.
آقای غنی ۱۲۲۰ جریب زمین و باغ در کابل و ولایت لوگر در جنوب، کابل دارد که از پدرش به ارث مانده‌ است. خانم رولا نیز ۶۰ جریب باغ در لبنان دارد که میان او و دو برادر و خواهرش مشترک است. قیمت این جایدادها نیز بین ۳۲۰ (بیش از ۴.۷ میلیون دالر) الی ۶۴۰ میلیون افغانی ( بیش از ۹.۵ میلیوان دالر) اعلام شده‌است.
خانم غنی نیز یک آپارتمان در واشنگتن دارد که ارزش آن ۲۲ میلیون افغانی ( حدود ۳۲۸ هزار دالر) است و پول آن از حقوق بازنشستگی‌اش تأمین شده‌ است.
بخشی از مصرف‌های رییس جمهور
براساس اطلاعات اداره عالی مبارزه با فساد اداری، رییس جمهور غنی و خانم رولا در سال ۱۳۸۵ مبلغ ۱۶ میلیون افغانی (بیش از ۲۳۸ هزار دالر) از یک بانک امریکایی برای خرید آپارتمان وام گرفته‌اند که تاکنون ۳.۸ میلیون افغانی (بیش از ۵۶ هزار دالر) آن باقی مانده‌ است.
رییس جمهور و خانم‌اش برای حفظ و نگهداری خانه دارالامان کابل ماهانه ۱۳۰ هزار افغانی (حدود دو هزار دالر) مصرف می‌کنند.
گفتنی‌ست که این اطلاعات در روزنامه دولتی انیس روز دوشنبه، ۲ قوس، به نشر رسیده است.
اداره عالی مبارزه با فساد اداری از مردم خواسته که اگر از دارایی ثبت ناشده رییس جمهور خبر دارند، به این نهاد اطلاع دهند.
فهرست داریی‌های عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت وحدت ملی
پیش از این فهرست دارایی عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت و شماری از وزیران کابینه نیز از سوی این اداره به نشر رسیده بود.
این اداره دارایی‌ها منقول عبدالله را 10 میلیون افغانی اعلام کرده است.
عبدالله در حساب بانکی‌اش در بانک الفلاح شعبه کابل هفت هزار دلار دیگر دارد.
آقای عبدالله درباره این‌که چه مقدار زیورآلات دارد، گفته که یکی از قاب‌های ساعت‌اش ۴۵۰ هزار افغانی (حدود ۶۷۰۰ دالر) قیمت دارد و قاب دیگرش نیز ۴۳۰ هزار افغانی (حدود ۶۴۰۰ دالر) ارزش دارد که هر دو را تحفه دریافت کرده است.
آقای عبدالله به این اداره گفته که خانم‌اش نیز یک ست طلا دارد که ارزش آن ۵۰۰ هزار افغانی (حدود ۷۴۰۰ دالر) است.
آقای عبدالله افزوده که 3 موتر شخصی دارد که یکی را به ۱۰۰ هزار دالر خریده، دومی را به ۲۰ هزار دالر که قیمت این دو تا به ترتیب اکنون به ۶۰ هزار و ۸ هزار دالر کاهش یافته است.
به گفته‌ی عبدالله، همسرش در هند نیز یک دستگاه خودرو دارد که به ارزش ۱.۳ میلیون روپیه هندی خریده شده و اکنون قیمت آن به ۸۰۰ هزار روپیه کاهش یافته است.
عبدالله در مورد جایداد‌هایش گفته که یک خانه در کارته پروان کابل و یک جریب زمین در ولسوالی پغمان در غرب کابل دارد که هر دو به نام خانم‌اش فخریه است. او خود نیز یک قطعه باغ در پغمان کابل دارد و صاحب یک مهمان‌خانه در ولایت پنجشیر، در شمال کابل، است.
عبدالله عبدالله گفته است که املاک موروثی و غیر موروثی مشترک و هم‌چنین دام ندارد.
به گفته‌ی آقای عبدالله، او درآمد دیگری به جز ۲۹۸ هزار افغانی حقوق ماهانه و ۱۰۰ هزار افغانی مصرف ماهانه که از دولت می‌گیرد، ندارد.
اداره عالی مبارزه با فساد اداری از ثبت دارایی‌های وزیران تحصیلات عالی، انرژی و آب، اقتصاد، امور زنان، ترانسپورت و هوانوردی ملکی، مخابرات، سرحدات، اقوام و قبایل و مبارزه با مواد مخدر در این اداره نیز خبر داده است.