تفاهم‌نامه ساخت یک انستیتوت تخنیکی و آموزش‌های حرفوی با چین امضا شد

اطلاعات روز: وزارت معارف از امضای تفاهم‌نامه ساخت یک باب انستیتوت ملی تخنیکی و آموزش‌های حرفوی، میان وزیر معارف و مقام‌های کشور چین خبر داده است.
این انستیتوت در زمینی به مساحت 15000 مترمربع با هزینه 34 میلیون و 600 هزار ساخته خواهد شد. ساختمان این انستیتوت دارای 65 اتاق درسی است که ظرفیت اضافه از 1700 محصل را در یک وقت دارد.
هم‌چنان قرار است سه باب لابراتوار کمپیوتر، یک خوابگاه به ظرفیت 105 نفر، 25 اتاق اداری همراه با تالار بزرگ کنفرانس‌ها و کتاب‌خانه و دیگر امکانات لازم، ساخته شود.
کار عملی این ساختمان در نیمه‌های ماه اسد سال 1395 خورشیدی آغاز و تا سه سال دیگر ختم می‌شود.
مقام‌های چینی وعده نموده‌اند که استادان این انستیتوت در آن کشور آموزش‌های تخنیکی و حرفوی را فرا خواهند گرفت.
اسدالله حنیف بلخی، وزیر معارف هنگام امضای این تفاهم‌نامه گفت که در حال حاضر افغانستان در پروسه بازسازی و نوسازی قراردادها بیشتر به کارگران متخصص تحصیل کرده، ضرورت دارد.
آقای بلخی گفت: «بسط و توسعه مراکز تعلیمات تخنیکی و حرفوی در مرکز و ولایات از اولویت‌های وزارت معارف می‌باشد که در صدر پلان‌های مطروحه قرار دارد و امضای این تفاهم‌نامه نیز گواه این حقیقت است.»
بلخی با قدردانی از کمک‌های جهانی به‌ویژه کشور چین در بخش معارف به‌منظور بهبود کمی و کیفی سیستم تعلیم و تربیه در کشور خواهان هرچه بیشتر کمک‌ها و حمایت جمهوری خلق چین شد.
نماینده چین نیز با توجه به ضرورت‌های بازار کار در افغانستان و تربیه کادرهای مسلکی وعده سپرد که کشورش در این زمینه با افغانستان همکاری می‌کند.