مالکان مایکروسافت و فیس‌بوک به جمع سرمایه‌گذاران برای انرژی‌های پیشرفته پیوستند

اطلاعات روز: بیل گیتس، مالک شرکت مایکروسافت و مارک زاکربرگ، صاحب شبکه اجتماعی فیس‌بوک نیز به جمع سرمایه‌گذاران برای انرژی‌های پاک پیوستند.
به نقل از یورو نیوز، در نخستین روز بیست و یکمین کنفرانس تغییر اقلیم در پاریس، ۲۰ قدرت صنعتی جهان متعهد شدند سرمایه‌گذاری برای انرژی‌های پاک را دو برابر کنند.
این کشورها که ۸۰ درصد بودجه‌ی جهانی تحقیقات و توسعه‌ی انرژی‌های پایدار را تأمین می‌کنند متعهد شده‌اند به همین منظور طرحی به نام «مأموریت برای نوآوری» را طی پنج سال آینده راه اندازی کنند.
بودجه‌ی اختصاص داده شده برای این طرح ۲۰ میلیارد دالر اعلام شده است.
هم‌زمان با این طرح، بیل گیتس، از بنیان‌گذاران شرکت مایکروسافت نیز که در این کنفرانس حضور دارد از راه اندازی طرحی به نام «ائتلاف برای انرژی‌های پیشرفته» خبر داد. این طرح با مشارکت مارک زاکربرگ، صاحب فیس‌بوک، جف بزوس، مالک سایت آمازون و خاویر نیل، بنیان‌گذار فری انجام راه‌اندازی می‌شود.
بیل گیتس در سخنانی پس از دیدار خود با باراک اوباما و فرانسوآ اولاند، روسای جمهوری امریکا و فرانسه، در این باره گفت: «افزایش تحقیقات دولتی و سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در زمینه‌ی این تحقیقات برای مقابله با تغییرات آب و هوا و کاهش بهای انرژی و هم‌چنین کاهش فقر است. ما نیاز داریم به سمت استفاده از منابع ارزان‌تری حتا ارزان‌تر از هیدروکربن‌ها برویم. این انرژی‌ها نه تنها پاک بلکه باید قابل اعتماد هم باشند.»
کاهش گازهای گُل‌خانه‌ای که یکی از دلایل افزایش دمای زمین است در دستور کار بیست و یکمین کنفرانس بین‌المللی آب و هواست که از روز دوشنبه با حضور ۱۹۵ کشور در پاریس آغاز شده است.
این کنفرانس با سخنان بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد و پس از یک دقیقه سکوت برای گرامی‌داشت یاد قربانیان حملات تروریستی اخیر در کشورهای مختلف، کار خود را به مدت ۱۲ روز شروع کرد. این کنفرانس روز یازدهم دسامبر به پایان می‌رسد و رهبران شرکت کننده امیدوار اند به توافقی بر سر سیاست‌های مشترک برای کاهش دو درجه گرمای زمین تا سال ۲۱۰۰ دست یابند.