پارلمان آلمان طرح شرکت ارتش این کشور در جنگ علیه داعش را تصویب کرد

اطلاعات روز: پارلمان آلمان طرح عملیات ارتش این کشور را علیه شبکه تروریستی داعش با اکثریت آرا تصویب کرد.
به نقل از دویچه وله، پس از تصویب این طرح، قرار است در هفته بعدی، هواپیماهای اکتشافی «تورنادو»ی آلمان در ترکیه مستقر شوند.
نمایندگان پارلمان اروپا دو روز وقت داشتند تا درباره جزئیات عملیات برنامه‌ریزی شده ارتش آلمان علیه شبکه تروریستی داعش معلومات کسب کرده و با هم مشورت کنند.
پیش از توافق پارلمان اروپا برای این عملیات، حزب سبزها از شتاب زدگی در اتخاذ این تصمیم و فقدان یک استراتژی منطقی انتقاد کرد. در حالی که حزب چپ، در اساس عملیات نظامی ارتش آلمان را به‌عنوان یک خطر غیرقابل محاسبه رد می‌کنند. این حزب عملیات ارتش آلمان را علیه ملیشه‌های تروریست داعش نادرست و خطرناک خواند.
ارتش آلمان می‌خواهد با این عملیات قبل از همه، متحدینش را در حملات هوایی بر مواضع گروه تروریستی داعش در سوریه حمایت کند. به این ترتیب قرار است ناوچه‌های «آوسبورگ» آلمانی در قسمت شرق بحیره مدیترانه، در حفاظت کشتی جنگی «شارل دوگل» فرانسه که حامل هواپیماهای جنگی هستند، کمک کنند.
افزون برآن پروازهای اکتشافی با شش جت تورنادو در نظر است. همه این‌ها باید با 550 سرباز در پایگاه هوایی ناتو در اینچرلیک واقع در جنوب ترکیه مستقر شوند.
اینچرلیک فقط حدود صد کیلومتر از مرز سوریه دور است و از بهار امسال به این سو، از آن برای انجام عملیات نظامی نیروی هوایی ایالات متحده امریکا علیه گروه تروریستی داعش در سوریه استفاده می‌شود. در حال حاضر 24 جت جنگی امریکا و نیز هواپمیاهای بدون سرنشین ارتش نظامی این کشور در این پایگاه مستقر هستند.
در این میان بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در نیوریارک ابراز اطمینان کرده که در جنگ خونین سوریه، به زودی یک آتش بس سرتاسری برقرار خواهد شد.
بان کی مون گفت که روند صلح راه اندازی شده است: «من با همه این فعالیت‌ها و مذاکرات جوانب درگیر انتظار دارم که آتش بس سرتاسری بر قرار خواهد شد، و من ترجیح می‌دهم که به زودی در ماه جنوری تحقق یابد.»
در ماه دسامبر امسال، یک کنفرانس بین‌المللی درباره سوریه برگزار خواهد شد که قرار است بعد از دو دور مذاکرات در وین و نیوریارک صورت گیرد. توافق در این باره در جریان است.
نمایندگان 17 دولت از جمله آلمان، ایالات متحده امریکا، ایران و روسیه در ماه نوامبر در وین پایتخت اتریش روی یک برنامه کاری در راستای حل صلح آمیز منازعه سوریه توافق کردند. این برنامه مذاکرات در آغاز ماه جنوری، تشکیل یک حکومت موقت و نیز برگزاری انتخابات را در 18 ماه در نظر دارد.