ابهام مرگ و زندگی اختر منصور و مسئله جانشینی!

اطلاعات روز: پس از آن‌که خبر زخمی شدن ملا اختر محمد منصور، رهبر طالبان در رسانه‌ها درز کرد، حکومت وحدت ملی نیز با نشر اعلامیه‌ای این خبر را تایید کرد.
ریاست اجرایی حکومت در اعلامیه‌ای 12 قوس خود، خبر کشته شدن ملا منصور را برای فعلاً تایید نکرده است.
روز چهارشنبه، 11 قوس، گزارش‌های ضد و نقیض در مورد کشته یا زخمی شدن رهبر گروه طالبان در درگیری میان فرماندهان ارشد این گروه در منطقه‌ای نزدیک به شهر کویته، منتشر شد. هم‌چنان گزارش شده که این درگیری به‌دنبال بروز اختلاف میان اعضای ارشد طالبان در مورد گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان روی داده است.
اعلامیه ریاست اجرایی افزوده است که وقوع این حادثه در پاکستان، نشان می‌دهد که رهبری و اداره «جنگ تحمیلی» از بیرون مرزهای کشور صورت می‌گیرد.
در این اعلامیه آمده، این حادثه نشان داد که «رهبری٬‌ سوق و اداره٬ زیربناها٬‌ مراکز آموزش و پرورش و پناه‌گاه‌های تروریست‌ها در بیرون از مرزهای افغانستان قراردارد.»
از سویی هم، گزارش‌های وجود دارند که ملا منصور پس از زخمی شدن در یکی از شفاخانه‌های شهر کویته پاکستان مرده است.
با این حال ذبیح‌الله مجاهد، از سخن‌گویان گروه طالبان، خبر زخمی شدن ملا اختر را تکذیب کرده و گفته درگیری‌ اتفاق نیافتاده است.
در همین حال گزارش‌های تازه می‌رسانند که گروه طالبان هيبت الله آخنده زاده را به‌حیث سرپرست خود انتخاب کرده است.
خبرگزاری پژواک به نقل از يک منبع موثق‌، نوشته که این اتفاق به روز جمعه صورت گرفته اما ذبیح الله مجاهد این خبر را رد و گفته اين موضوع حقيقت ندارد.
گفته می‌شود که گروه طالبان به تمامى واليان، ولسوالان، فرماندهان و افراد جنگى خود از زخمی شدن ملا اختر خبر داده گفته که تداوى ملا منصور هشت ماه وقت نياز دارد به همين منظور هيبت الله آخنده زاده سرپرست اين گروه تعيين شده است.
هم‌چنان گزارش‌ها می‌رسانند که ملا اختر پس از جراحت شدید، مرده و طالبان به‌خاطر همین مسئله سرپرستی را به‌جای مرگ او اعلام کرده تا در صفوف طالبان انگیزه منفی ایجاد نشود.
پس از تایید خبر مرگ ملا محمد عمر، رهبر پیشین طالبان و تعیین ملا اختر محمد منصور به‌عنوان رهبر جدید این گروه اختلافات شدید میان این گروه به‌وجود آمد.
مرگ ملا عمر باعث چند دستگی در سطح رهبر گروه طالبان شد. شماری از رهبران ارشد این گروه انتخاب ملا اختر منصور را نوعی کودتا خواند.
فرماندهان ناراضی از رهبری ملا اختر منصور، ملا محمد رسول را به‌عنوان رهبر شان تعیین کردند. طرفداران ملا منصور و ملا رسول در چند مورد با هم درگیر شدند که در یک درگیری، ملا دادالله، معاون ملا رسول کشته شد.
اختلافات میان این گروه تا جای پیش رفت که ملا اختر منصور، جانشین ملا عمر را نشانه گرفت.