غنی: تمام قراردادها در عرصه معادن تعدیل یا فسخ می‌شود

اطلاعات روز: رییس جمهور غنی در دیداری با مقام‌های کشور سویدن با اشاره به مشکلات موجود در قراردادهای معادن در افغانستان گفته که تمام قراردادها در عرصه معادن مشکل دارد و این قراردادها تعدیل و یا فسخ می‌شود.
در خبرنامه‌ی ارگ آمده، آقای غنی در این دیدار که روز جمعه صورت گرفت، به مقام‌های سویدن گفته که آب یکی از سرمایه‌های ماست و ارزش تنها ۳۰ در صد معادن افغانستان سه تریلیون دالر تخمین شده است.
غنی در پاسخ به پرسش‌های مقام‌های سویدنی در مورد پلان‌های اقتصادی افغانستان گفته که مرحله عملی طرح مبدل سازی افغانستان به مرکز اتصال آسیای مرکزی به آسیایی جنوبی فرا رسیده و استفاده از ظرفیت‌های افغانستان برای تولید انرژی و انتقال آن به کشور‌های مختلف آسیایی عملاً آغاز شده است.
علاوه بر این در این دیدار آقای غنی در مورد مسایل مختلف از جمله مبارزه با تروریسم، همکاری‌های منطقوی، حل مشکلات مهاجران و پیامد‌های مثبت کمک‌های سویدن به افغانستان صحبت کرده است.
بحث قراردادها در استخراج معادن افغانستان، استخراج غیرقانونی آن و نبود امنیت برای استخراج معادن همواره بحث‌های جنجالی را به راه انداخته است.
عوامل مهاجرت افغان‌ها تشخیص شود
در همین حال رییس جمهور در این دیدار گفته که عوامل خروج افغان‌ها از افغانستان و جذب شان به اروپا باید بررسی شود که به چه دلیل افغانستان را ترک کرده، اروپا را انتخاب می‌کنند.
آقای غنی افزوده که حکومت افغانستان در تلاش است تا عوامل ترک کشور را از سه بعد «فراهم کردن زمینه‌های مسلکی اشتغال دوامدار به جوانان که تمایل به مهاجرت دارند، اشتغال‌زایی و مسکن ارزان» رسیدگی کند.
به گفته‌ی او، این اقدامات در دراز مدت تأثیرات و انگیزه‌های ترک کشور را کم‌تر می‌سازد، به همین خاطر افغانستان به کمک‌های فوری و دراز مدت در این عرصه نیازمند است.
غنی گفته که طرح حکومت افغانستان در این مورد به دولت سویدن ارائه شده و امیدار است که در این زمینه همکاری صورت گیرد.
هم‌چنان آقای غنی از کشور سویدن خواسته که با مهاجران مطابق قوانین این کشور و قوانین بین‌المللی برخورد شود.
به گفته‌ی او، اول باید هویت افرادی که به اروپا به‌خصوص کشور سویدن مهاجرت می‌کنند و هم‌چنان مسیر حرکت شان تشخیص گردد؛ زیرا گزارش‌های ابتدایی نشان می‌دهد که تعدادی از پناه‌جویان از خارج از افغانستان به اروپا مهاجرت می‌کنند که هویت اصلی شان افغان نیست و می‌تواند تأثیرات منفی بالای مهاجران افغان‌ها داشته باشد .
آقای غنی از کشور سویدن خواسته که در زمینه آوردن اصلاحات در نصاب تعلیمی، افغانستان را کمک کند تا افرادی که از نهاد‌های تعلیمی افغانستان فارغ می‌شوند، نیازمندی‌های بازار کار افغانستان را تکمیل کرده بتوانند که این کار خود باعث ایجاد علاقه‌مندی به باقی ماندن آن‌ها در افغانستان می‌شود.
از سال جاری شهروندان کشور به ویژه جوانان تحصیل کرده به صورت سیل‌آسا کشور به مقصد رسیده به کشورهای اروپایی ترک می‌کنند.
نبود امنیت، نبود زمینه‌ی کار و آینده مبهم، عمده‌ترین دلیل ترک شهروندان کشور برشمرده شده است.