رییس جمهور بیچاره

اشرف غنی به شدت در تلاش برگرداندن پناه‌جویان افغانستان از کشورهای اروپایی است. او هرچند عنوان رییس جمهور کشور را با خود دارد اما از لحاظ عقل و منطق، بیچاره است. فرزندان غنی، عبدالله، معاونین شان، اکثریت وزرا و مقامات بلندپایه‌ی کشور در کشورهای خارجی به سر می‌برند.
اگر حقوق بشر برای هر فرد حق داده مستقلانه محل زندگی خویش را انتخاب کند، این حق را برای عموم بشر داده، تنها برای ارجمندان رییس جمهور و معاونین‌اش، رییس اجرائیه و معاونین‌اش، وزرا و مشاورین بلندرتبه‌ی حکومت وحدت ملی نداده. آن‌چه اشرف غنی و عبدالله و مقامات را وادار می‌کنند که فامیل و فرزندان خویش را در خارج از افغانستان نگه‌دارند، فرض حقوق بشری نیست، بلکه نگرانی این‌ها از نبود امنیت و پایین بودن استندرد زندگی و تحصیل در افغانستان است.
آن‌چه باعث فرار جوانان و خانواده‌ها از افغانستان و روآوردن آن‌ها به کشورهای اروپایی می‌شود، زندگی بهتر در اروپا نیست، بلکه مجبوریت‌های ناشی از ناامنی، بیکاری، فساد، انحصار امتیازها و فرصت‌ها، نگرش‌های قبیلوی و رشد افراطیت در افغانستان است. تمام این مشکلات در یک جمله‌ی اشرف غنی نهفته است. او به مهاجرین گفته که اگر در کشورهای اروپایی بمانند، ظرف‌شوی بیش نخواهند شد. چرا رییس جمهور یک کشور به اتباع مهاجرش چنین اهانتی را روا می‌دارد؟
دلایل و شواهد زیادی وجود دارد که جهالت اشرف غنی را ثابت می‌کند. حضور فرزندان خود و معاونین‌اش و اکثریت مقامات بلندرتبه‌ی دولتی در خارج از کشور یکی از این دلایل است و طبعاً که ارجمندان خودش را به افغانستان نخواهند آورد. من هم اگر جای اشرف غنی باشم، به آوردن پسر و دخترم از امریکا به افغانستان اصلاً فکر نمی‌کنم. وقتی از اشرف غنی پرسیده می‌شود که چرا فرزندان خودت و معاونین‌ات در بیرون از افغانستان مصروف تحصیل و زندگی اند؟ جوابی ندارد. اشرف غنی فکر می‌کند که فرزندان او مستحق زندگی آسوده‌تر و فراگیری بهتر است اما جوانان مردم، حق دست‌رسی به محیط امن و سرمایه‌گذاری برای آینده‌ی شان را ندارند. چرا؟ چون اشرف غنی فاقد یک عقل محاسبه‌گر و سنجشی است. او فکر می‌کند عصر، عصر عبدالرحمن است و فرمان‌اش بدون هیچ اعتراض و سکتگی قابل اجرا. به همین خاطر هرچه در ذهنش رسید، از دهن مبارک‌اش خارج می‌شود.
من از اشرف غنی انتظار هر کنش غیرمنطقی را دارم، اما انگار انتظار من از عبدالله عبدالله رییس اجرائیه کشور بیش از حد است. عبدالله عبدالله که خود مدعی است پنجاه درصد قدرت در حکومت وحدت ملی حق مشروع است، در این مورد سکوت کرده. انگار سرنوشت پناه‌جویان افغانستان به او هیچ ربطی ندارد و در تقسیم قدرت، این مسئله به اشرف غنی اختصاص یافته. توبه خدایا توبه! من چه آدمی پرمدعایی هستم. با آن‌که خوب می‌دانم غنی و عبدالله مشترکاً قانون اساسی را دور زدند، بازهم انتظار موضع‌گیری منطقی از سوی عبدالله عبدالله مقابل اشرف غنی متفکر (!) را دارم.
مهم نیست انتظار من منطقی باشد یا نه، مهم این است که اشرف غنی که خود در بیرون از افغانستان بزرگ شده، اینک در صدد برگرداندن پناه‌جویان افغانستان است. پناه‌جویانی که با قبول کردن خطر و فروختن دارایی‌های شان در افغانستان به اروپا رسیده‌اند. برگرداندن پناه‌جویان در شرایط کنونی منطقی نیست. من با خیلی از جوانانی که راهی اروپا شده، صحبت کرده‌ام. همه می‌گویند اگر افغانستان امنیت بودی و ما قربانی قوم‌سالاری دولت‌مردان خود نمی‌شدیم، هرگز راهی اروپا نمی‌شدیم. آن‌ها حتا از زندگی بدتر در آن‌جا سخن می‌گویند و دل شان به این خوش است که این‌جا حداقل زنده ماندن ما تضمین است و زنده زنده در آتش نخواهیم سوخت. اگر حتا ما قربانی بدهیم، نسل بعد از ما از خوف و ترس و ناامیدی به دور خواهد بود.
من قول می‌دهم اگر حکومت وحدت ملی بخواهد با تروریسم به‌صورت جدی مبارزه کند، اشتغال ایجاد کند و امید به جامعه تزریق کند، تمام پوتانسیل‌های که حالا مهاجر شده، دوباره به وطن برخواهند گشت. اما حکومت به‌جای مبارزه با طالب و داعش و طالبان فکری که همه چیز را در افغانستان انحصار کرده، چسبیده به جان چند هزار مهاجر که آن‌ها را به کشور برگردانند. پناه‌جویانی که در سویدن مستقر شده، در واکنش هتاکی اخیر اشرف غنی به پناه‌جویان در یک تجمع اعتراضی عکس‌های غنی را آتش زدند و این مسئله‌ی کوچکی نیست.
اشرف غنی بیش از آن‌که نگران سرنوشت پناه‌جویان باشد، نگران اعتبار و حیثیت نداشته‌ی خودش در سطح بین‌الملل است. ممکن در افغانستان اجیرانش در وصف او بنویسند و از متفکر بودنش هفتاد من کاغذ به‌جا گذارند، اما در دنیای بیرون از افغانستان، او برای خودش اعتبار و هویت کاذب خریده نمی‌تواند. وسعت مهاجرین افغانستان، وسعت روسیاهی او در جامعه‌ی بین‌الملل خواهد بود. اشرف غنی می‌خواهد پناه‌جویان را برگرداند، یکی دو ماه از آن‌ها مراقبت کند و کلی بهره و امتیاز سیاسی از این مسئله بگیرد. بعدش هم گور بابای هرچه مهاجر است، زنده می‌مانند یا می‌میرند، ربطی به اشرف غنی نخواهد داشت. به همین خاطر اشرف غنی دست از سر کچل مهاجرین برنخواهند داشت.

دیدگاه‌های شما
  1. شهر دار کابل نا وقت اظهار میدارد که پنجاه در صدساختمان های شهر کابل خود سر است جناب عالی شما هم در زمان حکمروایی نواندش از جمله چوبکی فعال نو اندیش پلید بودیدهمیش در مهمانی های خصوصی در باغ بابر بند قرغه و منازل خصوصی خصوصا در خانه نعیم خان رهیس استملاک در خوشحال میه که شخصی تقاعدی بود اما از جمله دلال نواندیش بوددر خانه خود مراسم رقص و شراب خوری را به خاطر خشنودی نواندیش منحوس ترتیب میداد اشتراک داشتید بعضی اوقات الکو کثیف لوی سارنوال هم میبود بیغیرت شرم کن باین دروغت لعنت بتو و دیگر دزدانت که شهر کابل را به گودال مبدل ساخت صد ها ملیون دالر از ساختمان ها بلند منزل خود سر و سرک های خراب بی کیفیت دزدید پول ها را در ترکیه جابجا حال بسیار نا وقت است اظهار میداری که ساختمان ها خود سر است تا کنون همه دار و دسته نواندیس خاین در پست های اساس شهرداری جا بجا هستند همه خاینین صدها ملیون دالر خیانت به دولت کردند هر رهیس شهر داری کابل چندین بلند منزل بنام پسران خود و یا خانم های خود در شهر کابل دارند و هم چنان در دبی و ترکیه به خاطر روز مبدا خود جایداد خریده اند باید دولت دست این خاینان را عاجل از کار گرفته به مراجعه قضای و عدلی معرفی گردد در بر طرفی خودخوشش هستند باید جواب خیانت های مشهود خود را دهند سر پرسرست شهر داری کابل و معاونین فنی چرادر ابتدا شروع کار مانع کار غیر قانونی نشدند زمانی بیاد دارم ایوب سالنگی قو ماندان شهر کابل بود در یکی از تلویزون راجع به بلند منزل های خود سر صحبت میکرد یک مکتوب شهر داری کابل را نشان داد گفت مردم شما قضاوت کنید نو اندیش و معاونین شهر داری رشوت خود میگیرند وقتیکه ساختمان در نزدیکی ختم میرسد ما را خبر میکند به خاطر بد نامی پولیس گویا رفع مسولیت شان بار ها برایشن رسمی وشفاهی در مجالس رسمی گفته شده در شروع کار غیر قانونی ما را در جریان بگذارید اماهیچ وقت این کار را نکردند پول هایشان میکرند می خواهد در اخیر با مردم در جنگ اندازد یکی نیست صدها ساختمان از طرف شهر داری به حساب رشوت جور شده شهر داری بیخبر نبودی اما به خاطر پر کردند جیب خود بسیار فعال بود دروازه کوچه خودرا نو میکردی نفر شهرداری و ناحیه حق میگرفت ورنه مزاحمت میکرد بیست فیصد ساختمان شهر کابل به بنام خان پسران و دیگر اقارب معاونین روسای شه داری کابل مربوط است همه پول رشوت خیانت ورناه در هر ساختمان ده تا بیست ملیون دالر مصرف شده این جناب پول را از کجا پیداکرده. حاجی صبور

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *