اوباما: داعش را نابود می‌کنیم

اطلاعات روز: در پی حمله به یک مرکز معلولان در شهر کالیفرنیای امریکا و کشته شدن ۱۴ نفر، باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا در سخنانی در کاخ سفید، تهدیدهای تروریستی را «واقعی» دانسته اما گفته است ایالات متحده به این تهدیدها پایان خواهد داد.
به نقل از رادیو زمانه، آقای اوباما گفته: «ما داعش و دیگر سازمان‌هایی که سعی در کشتن ما را دارند، نابود خواهیم کرد.»
به روز چهارشنبه، ۱۱ قوس، دو مهاجم به یک مرکز معلولان در سن‌برناردینو کالیفرنیا حمله کرده و ۱۴ نفر را کشتند و ۱۷ نفر را زخمی کردند. آن‌ها در حال فرار به‌دست پولیس کشته شدند. دو مهاجم زن و شوهر بودند و داعش آن‌ها را طرفداران خود معرفی کرد.
اوباما هم‌چنان گفته پیروزی با «کلمات تند» به دست نمی‌آید بلکه با «قدرت، دانایی، مقاومت و بی‌امانی ما» قابل دست‌یابی است.
رییس جمهور اوباما بر ادامه عملیات نظامی علیه «توطئه‌گران تروریست» تأکید کرده اما هم‌چنان شرکت در عملیات زمینی نظامی در سوریه و عراق را رد کرده و گفته عملیات زمینی خواست داعش است و با اشغال سرزمین‌های دیگر آن‌ها قوی‌تر خواهند شد.
به گفته‌ی او، نبرد امریکا با داعش نبرد با اسلام نیست و امریکا باید جوامع مسلمان را به عنوان متحدان خود علیه تندروها جذب کند. او افزود، داعش از اسلام دفاع نمی‌کند بلکه «آن‌ها مجرم و قاتل‌، و بخشی از یک فرقه مرگ‌اند.»
اوباما در عین حال وظیفه مسلمانان جهان را ریشه‌کن کردن نظرات رادیکال در میان خود دانست.
او با اشاره به کشتار در سن‌‌برناردینو گفته هنوز ثابت نشده است که دو فرد تروریست از خارج دستور می‌گرفته‌اند.
اوباما از «مرحله جدید» تهدید صحبت کرده و گفته، همان‌طور که رویداد سن‌برناردینو نشان داد تروریست‌ها در حال حاضر شکل کم‌تر پیچیده‌ای از خشونت را نشان می‌دهند.
رییس جمهور امریکا از تلاش‌های داخلی برای نبرد با تروریست‌ها صحبت کرده و بار دیگر بر کنترل خرید سلاح در امریکا تأکید نموده و از نمایندگان کنگره خواسته تا در مورد ممنوعیت خرید سلاح اقدام کرده و قوانین جدیدی در این‌باره تصویب کنند.
او پیش از این نیز بارها بر این خواسته پافشاری کرده بود اما کنگره امریکا که اکثریت آن در دست جمهوری‌خواهان است با آن مخالفت کرده است.