ارگ: غنی با تجدید همکاری‌های درازمدت کشورهای اروپایی به افغانستان، به هدف خود رسید

اطلاعات روز: ارگ ریاست جمهور با نشر اعلامیه‌ای سفر شش روزه رییس جمهور غنی به چند کشور اروپایی را پر دست‌آورد خوانده است.
خبرنامه افزوده است که در این سفر پایه‌های همکاری‌های بلند مدت اروپا به افغانستان مستحکم شده، در مورد تقویت همکاری‌ها وکمک‎های انکشافی بین‌المللی نیز تعهد شده که با این وجود آقای غنی به هدف خود یعنی تجدید همکاری‌های دراز مدت میان افغانستان و اروپا، رسیده است.
ارگ می‌گوید که سازمان ناتو نیز در یک «تصمیم خیلی مهم» متعهد به پشتیبانی از امنیت بلند مدت افغانستان گردیده که این تعهد شامل افزایش ظرفیت نیروهای امنیتی افغان و تقویت وضعیت امنیتی کشور می‎شود.
آلمان تا سال 2020 سالانه 430 میلیون یورو به افغانستان کمک می‌کند
خبرنامه افزوده که در سفر غنی به آلمان، توافق شده که « آلمان سالانه ۲۵۰ میلیون یورو را از طریق وزارت انکشاف و۱۸۰ میلیون یورو را از طریق وزارت خارجه‌ی خویش تا سال ۲۰۲۰ میلادی، در بخش‌های حکومتداری خوب، انکشاف پایدار اقتصادی، انرژی، آب آشامیدنی و حفظ الصحه، تعلیمات اساسی و آموزش‌های حرفوی به افغانستان کمک می‌کند».
انگلا مرکل، نخست وزیر آلمان وعده شده که کشورش «باید از تمام امکانات دست داشته‌ی خود برای انکشاف افغانستان و ایجاد آینده بهتر برای مردم آن، استفاده کند.»
هم‌چنان توافق‌های دیگر چون، «آلمان ۲۵ میلیون یورو به پروگرام اشتغال برای صلح کمک می‌کند» «آلمان از مأموریت حمایت قاطع ناتو پشتیبانی کرده و تعداد نیروهای خود را به ۹۸۰ سرباز افزایش خواهد داد»، نیز صورت گرفته است.
با این حال چهار توافق دیگر در بخش‌های سرمایه‎گذاری، برگزاری کنفرانس برای جلب سرمایه‌گذاران آلمانی برای کار در افغانستان در سال آینده در شهر برلین، باز کردن راه ورود محصولات افغانستان به بندر هامبورگ و حمایت مالی از برنامه‌های تعلیمات حرفوی و مسلکی در بخش‌های الکترونیک و انرژی صورت گرفته است.
شهر هرات محراق توجه کمک‌های ایتالیا
در خبرنامه ارگ آمده که ایتالیا پشتیبانی خود را از مأموریت حمایت قطع اعلام و تعهد کرده که ۵۰۰ سرباز خود را در میدان هوایی هرات مستقر خواهد کرد تا این میدان هوایی به مرکز فعالیت‌های بین‌المللی و حوزه جدید اقتصادی در کشور تبدیل شود.
این کشور قرار است ۶۵ میلیون یورو را برای سرمایه‌گذاری روی احداث خط آهن ۷۵ کیلومتری که هرات را به شبکه‌ خطوط راه آهن ایران وصل می‌کند، کمک کند.
هم‌چنان توافق شده که ایتالیا 29 میلیون یورو را غرض تکمیل پروژه میدان هوایی بین‌المللی هرات کمک کند.
خبرنامه افزوده که این کشور برعلاوه «۹۲ میلیون یورو را برای حمایت مالی از سرمایه‌گذاری در پروژه دهلیز/ جاده شهر هرات- چشت شریف و زیرساخت‌های مرتبط به آن با شرایط سهل فراهم می‌نماید.»
افزون بر این، ایتالیا متعهد شده است که «زمینه سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایتالیایی در افغانستان» را فراهم کند. در سفر غنی به این کشور توافق‌نامه همکاری‌ها در بخش‌های فرهنگ، علوم و تکنالوژی نیز امضا شده است.
کمک 1.2 میلیارد دالری سویدن تا سال 2024
در خبرنامه آمده که سویدن موافقت کرده که تا سال ۲۰۲۴ میلادی، بالغ بر ۱.۲ میلیار را دالر را در اختیار افغانستان قرار دهد.
به نقل از خبرنامه «سویدن موافقت کرده است تا زمینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش انرژی تجدید پذیر در افغانستان را با حمایت مشترک دولتی و بخش خصوصی جست‌وجو کند. سویدن موافقت کرد تا برنامه‌های تعلیمات حرفوی- مسلکی را برای افغان‌ها طرح ریزی کند.»
هم‌چنان در سفر رییس جمهور غنی به سویدن، دو کشور یک موافقت‌نامه همکاری‌های انکشافی را به امضا رسانده‌اند. براساس این توافق‌نامه، زمینه حساب‌دهی و هم‌چنان اعطای کمک‌ها به افغانستان مساعد شده و از این طریق حساب کل کمک‌های مذکور، چه از طریق بودجه ملی و یا سایر نهاد‌ها، رد گیری می‌شود.