وزیران خارجه 10 کشور در نشست قلب آسیا شرکت می‌کنند

اطلاعات روز: پنجمین دور نشست قلب آسیا در مورد افغانستان روز چهار شنبه، 18 قوس، در اسلام آباد پایتخت پاکستان برگزار می‌شود و وزیران خارجه 10 کشور اعلام کرده‌اند که در این نشست شرکت می‌کنند.
رییس جمهور غنی و نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان قرار است جلسه وزیران خارجه را افتتاح کنند.
اشتراک رییس جمهور غنی بعد از ماه‌های پرتنش در رابطه به پاکستان و افغانستان، جان تازه‌ای به این روند همگرایی منطقه‌ای خواهد بخشید.
به نقل از بی‌بی‌سی، سوشما سواراج، وزیر خارجه هند نیز گفته است که بعد از مدت‌ها به اسلام‌آباد سفر خواهد کرد. ده وزیر خارجه از جمله وزیران خارجه هند، ایران و چین از شرکت خود خبر داده‌اند.
۱۷ کشور حامی این روند بیشتر از غرب و ۱۲ سازمان بین‌المللی هم به این نشست نماینده می‌فرستند.
افغانستان، پاکستان، آذربایجان، چین، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، عربستان سعودی، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و امارات متحده عربی عضو روند استانبول است که به پیشنهاد افغانستان و ترکیه در ۲۰۱۱ بنا گذاشته شد و هر ساله در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود.
تشویق همکاری منطقه‌ای بین افغانستان و همسایه‌هایش به‌ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و فقر هدف اصلی این نشسته بوده است.
حکمت کرزی، معاون سیاسی وزارت خارجه در نشستی با سرتاج عزیز، مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان در اسلام آباد گفته: «دولت افغانستان آماده همکاری موثر در برابر تروریستم است. یک افغانستان امن و با ثبات به سود تمام منطقه است.»
سرتاج عزیز نیز گفته که پاکستان برای برقراری امنیت در افغانستان کار خواهد کرد.
قرار است در حاشیه این نشست رییس جمهور غنی با نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز دیدار کند و انتظار می‌رود پیشرفتی هم در خصوص از سرگیری گفت‌وگوهای صلح افغانستان با طالبان حاصل شود.
پس از افشا شدن خبر مرگ ملا عمر، رهبر پیشین گروه طالبان گفت‌وگوهای صلح میان افغانستان به گروه طالبان به تعویق افتاد. دور اول نشست رسمی گفت‌وگوهای صلح با حضور نمایندگان با صلاحیت از حکومت افغانستان و گروه طالبان در 16 سرطان سال جاری در مری اسلام‌آباد برگزار شد. قرار بود دور دوم گفت‌گوهای صلح به تاریخ 9 اسد در پاکستان برگزار شود.

دیدگاه‌های شما
  1. به خاطر صداقت در عمل پاکستان بسیار بسیار مشکل است باور کرد چرا بیش از سه دهه زمامداران و نظامی های پاکستان به کرات به افغانستان و جهان مکرر دروغ گفته اند باید به خاطر صداقت خود پاکستان به حضور داشت نماینده امریکا و چین و هندو سازمان ملل متحد رسمأ تعهد کند به افغانستان صادقانه مانند یک همسایه خوب کار میکنم در امورات داخلی افغانستان هیچ نوع مداخله نمیکنم گروپ های تروریست طالبان در پاکستان ترین و تربیه و تجهز میشوند سپس به خاطر تخریب کاری روان میشوند کمپ ها و مراکز شان را می بندم و زخمی های شان را در شفاخانه های پاکستان تداوی نمیکنم جلوگیری از افراد گروپ های مذهبی پاکستان بنام جهاد به خاطر بمب تخریب مکتب سرک ومساجد و شفاخانه وغیره اماکن و ترور شخصیت های افغانستان به اشاره استخبارات پاکستان می آیند بصورت قطعی جلوگیری میکنم.و در عمل ثابت میکنم دیگر از صدور تربیه و تجهیز تروریست کاملأ دست بردار میشوم باید در پهلو امضا نواز شریف رهبر نظامی پاکستان هم امضا کند یک کاپی سند را به کسانیکه مانند نمایند چین امریکا هند و نمایند سازمان ملل محتد تسلیم نماید. درین صورت که چنین سند رسمی دهد میشود پنجاه فیصد به سخنان رهبران پاکستان باور کرد در غیر آن وقت تلف کردن است قطع رابط بسیار به نفع افغانستان است به این خوش باوری خود را فریب دادند بغیر پشیمانی تلف وقت بیشتر دیگر چیز نصیب ما نمیشود .حاجی صبور

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *