غنی در کنفرانس قلب آسیا: کشورهای منطقه برای صلح و همزیستی همکاری کنند

اطلاعات روز: پنجمین دور کنفرانس قلب آسیا امروز با حضور محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان و نوازشریف نخست وزیر پاکستان آغاز به کار کرد.
ارگ ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که رییس جمهور غنی در سخنان خود از کشورهای منطقه خواسته تا برای صلح و همزیستی همکاری کنند.
وی تهدیدهای امنیتی و فعالیت‌های تروریستی را مانع بزرگی بر سر راه پروژه‌های اقتصادی دانسته و گفت:«تروریستان همه روزه اطفال، زنان و بزرگان ما را به شهادت می‌رسانند و محلات عامه، مکتب‌ها و مسجدها را ویران می‌کنند».
وی افزوده است: «ما مانند گذشته به صلح باعزت و پایدار متعهد هستیم و با آن عده طالبان افغانی‌که شرایط ما را می‌پذیرند، مذاکره می‌کنیم. وی گفت که طالبان مسلح تنها افغانستان را تهدید نمی‌کنند بلکه به یک تهدید جدی برای پاکستان نیز مبدل شده‌اند».
در خبرنامه به نقل از رییس جمهور غنی آمده است که: «زمان آن گذشته است که کشور‌ها از گروه‌های شوم غیر دولتی منحیث ابزار سیاست خارجی استفاده نمایند، به این کار باید نقطه پایان گذاشته شود».
این در حالی است که پیش از این بارها کابل و اسلام آباد یکدیگر را به پناه دادن به شورشیان مسلح مخالف خود متهم می‌کردند. پس از وقوع انفجار بزرگ در شاه شهید کابل، رییس جمهور غنی مسئولیت آن را به عهده پاکستان گذاشت.
در همین حال، نواز شریف نخست، وزیر پاکستان از حضور اشرف غنی رییس جمهور افغانستان و وزیر خارجه هند، سوشما سواراج ابراز خوشحالی نموده و گفته است که اصل عمده سیاست خارجی پاکستان برقراری صلح در افغانستان است و پاکستان برای تقویت روابط‌اش با تمام همسایه‌ها و کشورهای منطقه متعهد است.
شریف گفته است: «من می‌خواهم بر تعهد و آرزوی پاکستان برای زمینه‌سازی از سرگیری روند آشتی ملی و صلح معلق تاکید کنم. پاکستان آماده است با این روحیه که آشتی و پذیرش (برقراری شود)، از روند معنادار صلح بین دولت افغانستان و طالبان پشتیبانی کند.»
در این نشست شماری از وزیران خارجه کشورهای منطقه نیز شرکت کرده و پیرامون مسائل منطقه صحبت کردند.
محمدجواد، ظریف وزیر خارجه ایران گفته است که اگر انشعاب در گروه طالبان به تقویت داعش منتهی شود، نگران کننده است.
ظریف در این نشست از تعهد کشورش به کمک به تأمین امنیت افغانستان اطمینان داده است.
وزیر خارجه هند نیز گفته که مبارزه با تروریسم مسئولیت تنها یک کشور نیست و همه باید در امر مبارزه با تروریسم باهم متعهد باشند.
گفته می‌شود رییس جمهور اشرف غنی پس از یک ساعت حضور در این نشست، برای انجام دیدارهای مهم‌تر دو به دو با مقام‌های پاکستانی به دفتر نخست‌وزیر پاکستان رفت.

دیدگاه‌های شما
  1. نبایدما خوش باور به وعده های پاکستان امریکا و چین باشیم پاکستان چهل سال است پیهم دروغ به افغانستان میگوید چرا پرویز مشرف اقرار کرد گفت استخبارات ما تروریستان تربیه وبه افغانستان بخاطر بمب گذاری روان می کردیم امریکا و ناتو کاملا واقف هستند اما هیچ عملی با و جودیه پیمان امنیتی با ایشان امضا شده در حقیقت یک کاغذ باطله است هیچ کشور عکس العمل در مقابل خیانت ها و مداخله پاکستان از خود نشان نمیدهند جای هیچ سوال در خیانت و تعهد پاکستان نیست. باید دولت و مردم افغانستان درین مدت دوست راستکار و دو رویه خود را بدررستی شناخته باشد

    امریکا هم دوست صادق و راستکار به افغانستان نیست اگر پاکستان چهل سال به افغانستان خیانت کرده دروغ گفته امریکا پانزده سال هم به افغانستان دروغ گفته صادق و راستگار دوست قابل اعتماد نیست در مدت پانزده سال قوای هواهی و زمینی مارا قسمیکه یک کشور ضرورت دارد نساخت طیارات جنگی و دافع هوا قطعا نداریم کشور ما را مانند قبر ملا نصرالدین ساخته یک طرف آن قفل است سه طرف بروی رفت و آمد همه تروریست ها باز است هر کس از هر طرف داخل کشور شودکسی خبر نیست اگر امریکا صادقانه کمک میکرد که نکرد کشور ما یک نیروی هواهی مدرن و دافع هواهی قوی میداشت کشور ما در چنین حالت قرار نمیداشت صرف نیرو های غیور سر بکف امنیتی کشور با ریختاندن خون خود از وجب وجب خاک دفاع مردانه کردند حقیقتا قابل افتخار هر افغان با شهامت و با ناموس است چین هم تا حال چندین قرار داد را به افغانستان امضا کرده بعدتر شانه خالی کرد مانند مس عینک و تکمیل راه ابریشم و اتصال آن به چین بعدأ یک جانبه قرارداد و پروتوکول را فسخ کرد. امریکا از دید عینک پاکستان با مابرخورد میکند این نوع دوستی نیم بند مذب ذب بدرد افغانستان نمی خورد یگانه دوست راست صادق به افغانستان دولت هند است کمک های صادقانه مثمر در بخش تعلیم تربیه افراد ملکی و نظامی و ساختمان زیر بنایی خلاصه همه عرصه طرف نیاز کشورانجام دادند حقیقتأ دوست قابل افتخار افغانستان است. حاجی صبور

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *