نبیل استعفا داد، مسعود اندرابی به‌حیث سرپرست امنیت ملی آغاز به کار کرد

اطلاعات روز: پس از استعفای رحمت‌الله نبیل از ریاست امنیت ملی، حکومت جنرال محمد مسعود انداربی را به‌حیث سرپرست اداره امنیت ملی کشور معرفی کرد.
ریاست امنیت ملی روز جمعه در خبرنامه‌ی گفته است که عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی آقای اندرابی را به حیث سرپرست این اداره معرفی کرد.
ریاست جمهوری طی فرمان مورخ 19 قوس پس از نشست امنیتی در ارگ، آقای اندرابی را که قبلاً سمت معاونیت اوپراتیفی امنیت ملی را به عهده داشت، به‌حیث سرپرست تعیین کرد.
آقای اندرابی روز جمعه طی محفلی با حضور عبدالله عبدالله و رحمت‌الله نبیل، به رهبری و منسوبان ریاست عمومی امنیت ملی معرفی شده و در این اداره به کار آغاز کرد.
جنرال مسعود اندرابی از رشته‌ مدیریت و تکنالوژی معلوماتی مدرک لیسانس دارد. او در ولسوالی اندراب ولایت بغلان متولد شده است. پیش از سمت جدید‌ش معاونیت اوپراتیفی ریاست عمومی امنیت ملی را به عهده داشته است.
آقای انداربی پیش از این به مدت هفت سال در دفتر انکشافی سازمان ملل متحد به‌حیث مسئول برنامه‌های انکشافی برای افغانستان کار کرده است.
در خبرنامه‌ی امنیت ملی آمده که اندرابی عضو کدام سازمان سیاسی نمی‌باشد و تابعیت هیچ کشور خارجی را ندارد.
رحمت الله نبیل: فشار حکومت باعث شد استعفا بدهم
رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی، در استعفانامه‌اش از فشار حکومت به‌ویژه رییس جمهور غنی، یاد کرده که باعث شده تا از سمت‌اش کنار برود.
در استعفانامه آقای نبیل آمده: «متأسفانه در جریان چند ماه گذشته بر علاوه این که با بعضی پالیسی‌ها هم‌نظر نبودم، شرایط طوری بالایم تحمیل گردید که زمینه‌های کار برایم محدود گردید و فضای اعتماد کاری به‌دلایل مختلف آن‌قدر مکدر گردید که منفجر به فشارهای بی‌حد و حصر شما و هم‌چنان مطالبه متواتر شما به‌طور شفاهی در زمینه‌ی کناره گیری‌ام از پُست گردید. این همه سبب شد که نتوانم بیش ازین به خدمت‌گزاری‌ام درین پُست ادامه دهم، لذا از مقام محترم ریاست جمهوری تقاضا می‌نمایم تا استعفای این‌جانب را بپذیرید.»
آقای نبیل به روز پنج‌شنبه از سمت ریاست اداره امنیت ملی کشور استعفا داد. ارگ ریاست جمهوری همان روز اعلامیه صادر کرد که رییس جمهور غنی استعفای آقای نبیل را پذیرفته است.
رییس جمهور غنی شام همان روز نشست فوق‌العاده رهبری حکومت را در ارگ برگزار کرد تا سرپرست امنیت ملی را تعیین کند.
هم‌چنان آقای نبیل در استعفانامه‌اش از مداخلات کشورهای خارجی به‌ویژه پاکستان، یاد کرده که باعث ناامنی در کشور می‌شود.
انتقاد آقای نبیل از مداخلات پاکستان در امور داخلی افغانستان و یادآوری از فشارهای رییس جمهور غنی برای کناره‌گیری از ریاست امنیت ملی در حالی صورت گرفت که همزمان پنجمین نشست وزیران خارجه کشورهای قلب آسیا در پاکستان برگزار شد.
گفت‌وگو روی مسایل امنیتی افغانستان در محور این نشست قرار داشت.