توافق پاریس افزایش دمای زمین را «زیر ۲ درجه نگه می‌دارد»

اطلاعات روز: در کنفرانس تغییرات آب و هوایی پاریس توافق شده است که افزایش دمای زمین «زیر ۲ درجه» نگه داشته شود.
به نقل از بی‌بی‌سی، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، که میزبان کنفرانس تغییرات اقلیمی است، گفته است که پیش‌نویس تازه توافق برای همه کشورهای لازم الاجرا است و گرمایش زمین را زیر ۲ درجه افزایش، کنترل می‌کند.
آقای فابیوس پیش‌نویس حاضر را «بلندپروازانه، متوازن و منصفانه» توصیف کرده است. یک مقام سازمان ملل هم قبل از ارائه پیش‌نویس تازه گفت که مواضع کشورها به طور چشم‌گیری به هم نزدیک شده است.
یکی از محورهای اختلاف نظر این بوده است که هزینه برنامه‌های مبارزه با تغییرات اقلیمی چه‌گونه بین کشورهای مختلف توسعه‌یافته و کشورهای در حال توسعه توزیع شود.
مذاکرات پاریس که با شرکت نمایندگان ۱۹۰ کشور جهان برگزار می‌شود در موعد مقرر به نتیجه نرسید، اما با امیدواری به این‌که رسیدن به توافق نزدیک است یک روز تمدید شد. صبح روز شنبه، 21 قوس، اعلام شد که کشورهای حاضر بر سر پیش‌نویسی تازه به توافق رسیده‌اند.
با وجود خوشبینی‌ها توافق هنوز نهایی نشده و کشورهای حاضر می‌توانند با آن مخالفت کنند. یک مقام فرانسوی که نامش فاش نشده به آسوشیتدپرس گفته که پیش‌نویس تازه حدود ۲۰ صفحه است که ۷ صفحه کوتاه‌تر از پیش‌نویس قبلی است.
رهبران ارشد و نمایندگان کشورهای مختلف جهان از ٣٠ نوامبر در پاریس گرد آمده‌اند تا به توافقی لازم الاجرا برای مبارزه با تغییرات اقلیمی برسند. کاهش انتشار گازهای گُل‌خانه‌ای و پایین آوردن میزان استفاده از سوخت‌های فسیلی در کانون مذاکرات قرار داشته است.
مارتین کایزر، از مقام‌های سازمان غیردولتی صلح سبز، گفته که این مسئله مطرح بوده که چه طور تعیین یک هدف بلند مدت برای کنترل گرمایش زمین می‌تواند به هدف گذاری مشخص میان مدت برای قطع استفاده از سوخت‌های فسیلی بینجامد.