پروژه «تاپی» روز یک‌شنبه افتتاح می‌شود

اطلاعات روز: رییس جمهور محمد اشرف غنی در رأس یک هیئت بلند پایه دولتی صبح شنبه برای افتتاح پروژه پایپ لاین «تاپی» طی سفر دو روزه به ترکمنستان رفت. قرار است مراسم افتتاح پروژه تاپی یک‌شنبه، 22 قوس، برگزار شود.
آقای غنی هم‌چنان قبل از ظهر شنبه، در کنفرانس «پالیسی‌های بی‌طرفانه، همکاری‌های بین‌المللی در عرصه صلح، امنیت و پیشرفت» که با اشتراک سران کشورهای منطقه دایر می‌گردد، سخنرانی کرد.
قرارداد اجرای پروژه تاپی در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۰ به امضا رسید. به تاریخ 4 عقرب سال جاری چهار کشور سهم‌دار پروژه تاپی در شهر عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان توافق‌نامه سهم‌داران این پروژه را امضا کردند.
براساس این توافق‌نامه، 85 درصد ترکمنستان سهم دارد و کشورهای افغانستان، پاکستان و هندوستان 15 درصد سهم دارند.
پروژه‌ی تاپی از مهم‎ترین پروژه‌های منطقه به شمار می‌رود که در آن، یک خط لوله گاز از ترکمنستان آغاز، صدها کیلومتر در خاک افغانستان امتداد یافته، از پاکستان گذشته و به هند ختم می‌شود.
این لوله گاز به طول ۷۳۵ کیلومتر در داخل کشور از طریق ولایت‌های هرات، فراه، هلمند و قندهار به پاکستان امتداد می‌یابد.
هزینه این پروژه حدود هشت میلیارد دالر برآورد شده است. این پروژه سود بزرگی را نصیب افغانستان خواهد کرد، به همین خاطر مقام‌های کشور همواره تلاش دارند تا کار این پروژه آغاز شود.
با اجرای این طرح، افغانستان سالانه حدود 500 میلیون دالر حق عبور خواهد گرفت و سالانه برای ۱۲ هزار نفر فرصت شغلی فراهم خواهد شد.
این لوله ظرفیت انتقال سالانه بیش از ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز را دارد و برای هر چهار شریک این طرح سودآور خواهد بود، به‌ویژه برای ترکمنستان که در دو دهه گذشته به دنبال مشتری و راه صادر کردن گاز بوده است.
این کشور چهارمین ذخایر بزرگ گاز جهان را دارد و می‌خواهد که با صادراتی شدن گازش، از وابستگی به فروش نفت به روسیه و سایر کشورهای شوروی پیشین آزاد شود.
تاکنون مسئله امنیت افغانستان، کارشکنی‎های پاکستان در این زمینه و تردیدهای ترکمنستان، از مسایلی اند که این پروژه را برای سال‌ها با گفت‎وگوهای پیاپی همراه کرده است.