تنها 10 درصد کودکان افغان در ایران حق تحصیل پیدا کرده‌اند

اطلاعات روز: فاطمه اشرفی، رییس انجمن حامی پناهندگان در ایران گفته است که تنها ۱۰ درصد کودکان افغان در ایران حق تحصیل پیدا کرده‌اند.
به نقل از رادیو زمانه و به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فاطمه اشرفی گفته است: «در ایران در مورد حقوق پناهندگان چالش‌های بسیاری وجود دارد.»
اشرفی با اشاره به حق تحصیل مهاجران در ایران، افزوده: «کنوانسیون مربوط به حقوق پناهندگان دارای ۴۶ ماده اصلی است که به تمام زوایای زندگی پناهنده در کشور اشاره می‌کند، از جمله آن‌ها، حق دست‌رسی به تحصیلات ابتدایی است که باید ضرورتاً وجود داشته باشد اما متأسفانه این قضیه بعد از مصوبه هیئت وزیران با مخاطره‌ای جدی روبه‌رو شد.»
هزینه‌های چندگانه تحصیل دانش‌آموزان مهاجر از سال 1382 با تصویب مصوبه هیئت وزیران ایران وارد چرخه معارف این کشور شد.
به‌گفته‌ی رییس انجمن حامی پناهندگان، حتا پس از پیام خامنه‌ای، رهبر ایران در مورد حق آموزش کودکان افغان، «عملاً هیچ اتفاقی نیفتاده و بعد از این فرمان کم‌تر از ۱۰ درصد کودکان افغان امکان دست‌رسی به آموزش رسمی را پیدا کردند.»
رهبر ایران در ماه ثور سال جاری گفته بود که کودکان افغان نباید از تحصیل باز بمانند حتا آن‌هایی که مجوز قانونی اقامت در ایران را ندارند.
اشرفی گفته است که دست‌کم یک میلیون مهاجر رسمی و سه میلیون مهاجر غیررسمی از کشورهای افغانستان و عراق در ایران زندگی می‌کنند.
شهروندان افغانستان به‌عنوان بزرگ‌ترین گروه مهاجر در ایران در چند دهه اخیر، با محدودیت‌های بسیاری در رابطه با حقوق شهروندی روبه‌رو هستند. این دسته از مهاجران، از هیچ‌گونه خدمات دولتی برخوردار نیستند و مشکلات متعددی در زمینه کار، تحصیل و خدمات درمانی دارند.