آغاز آتش‌بس و مذاکره برای پایان دادن به جنگ در یمن

اطلاعات روز: گزارش‌ها می‌رساند که همزمان با به اجرا در آمدن آتش‌بس در یمن، مذاکرات برای پایان دادن به درگیری‌های خون‌بار در این کشور زیر نظر سازمان ملل در سویس آغاز می‌شود.
به نقل از رادیو زمانه و به‌گزارش رویترز، اسماعیل ولد شیخ احمد، نماینده سازمان ملل در امور یمن به روز سه‌شنبه، 24 قوس، گفته که آغاز قطع درگیری‌ها در یمن نخستین گام مهم برای ایجاد صلح پایدار در این کشور است.
آتش‌بس بین شیعیان حوثی و طرفداران علی عبدالله صالح، رییس جمهوری پیشین یمن از یک سو و نیروهای عبد ربه منصور هادی، رییس جمهوری کنونی و هم‌پیمانان سعودی‌اش از سوی دیگر، به مدت یک هفته اعلام شده است.
این آتش‌بس که با ارسال نامه عبد ربه منصور هادی به ائتلاف عربی و سازمان ملل درخواست شده بود، قرار بود از دوشنبه شب آغاز شود اما به سه‌شنبه موکول شد.
هادی گفته است پس از یک هفته «اگر حوثی‌ها آتش‌بس را رعایت کردند زمان آن خودبه‌خود تمدید خواهد شد.»
ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی گفته است که این ائتلاف «در صورت نقض آتش‌بس [توسط حوثی‌ها] حق مقابله به‌مثل را برای خود محفوظ می‌داند.»
با این حال پس از اجرای آتش‌بس صدای تیراندازی‌های پراکنده به‌گوش رسید و خمپاره‌های مرگ‌بار به مواضع نیروهای دولتی یمن در تعز، سومین شهر بزرگ این کشور اصابت کرد.
آخرین بار، آتش‌بس و مذاکرات صلح در یمن با شکست مواجه شد.
وضعیت یمن با تقویت مواضع گروه‌های جهادی القاعده و گروه تروریستی داعش پیچیده‌تر شده است. آن‌ها به‌ویژه در جنوب غربی یمن قدرت بیشتری گرفته‌اند.
جنگ در یمن از ماه مارچ گذشته که عربستان و ائتلاف عربی حملات خود به این کشور را آغاز کردند دست‌کم شش هزار نفر کشته و ۲۸ هزار نفر زخمی داشته است. در میان کشته‌شدگان بسیاری از غیرنظامیان شامل بوده‌اند. این جنگ به‌طور مستقیم زندگی ۸۰ درصد از مردم این کشور فقیر شبه‌جزیره عربستان را زیر تأثیر خود قرار داده است.