90 اف.ام

گروه داعش در ولایت ننگرهار ایستگاه رادیویی راه انداخته است. این رادیو که صدای خلافت نام دارد، هر روز دو ساعت روی موج 90 اف.ام. نشرات دارد. به گفته‌ی ساکنان ننگرهار نشرات این رادیو ولسوالی‌های غنی خیل، دره بابا، مهمند دره، لعل پور، کامه، بتی کوت، سرخ‌رود و حتا شهر جلال‏آباد را تحت پوشش قرار داده است. کافر خواندن حکومت افغانستان، پخش تلاوت قرآن کریم، گفت‌وگو با جنگ‌جویان داعش و پخش ترانه‌ها به زبان عربی از محتویات نشراتی این رادیو می‌باشد. به گفته‌ی مقامات محلی، داعش از طریق این رادیو جوانان را به جنگ علیه حکومت افغانستان فرا می‌خواند و با پخش فتواهای خود به صورت گسترده بر ضد حکومت افغانستان تبلیغات می‌کند. از این رادیو بر ضد« اداره‌ استخبارات پاکستان» نیز تبلیغات صورت می‌گیرد.
در حالی‌که حکومت مسئول اجرا و تطبیق قوانین می‌باشد، نشرات این رادیو نماد برجسته‌ی از نقض قوانین نافذه افغانستان است و وجود آن دلالت بر عدم حاکمیت قانون در کشور دارد. به گونه‌ی موردی فعالیت این رادیو به صورت تام و تمام مخالف قانون رسانه‌های افغانستان است، زیرا بر خلاف مواد مندرج در این قانون، رادیو داعش به هدف هراس افگنی میان مردم و براندازی حکومت فعالیت دارد، جواز فعالیت ندارد و آدرس نشراتی آن نامشخص است.
نهادهای مدافع حقوق رسانه‌ها به درستی متوجه این نکته شده‌اند. موسسه نی یا «حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان» فعالیت این رادیو را خلاف قوانین «نافذه» افغانستان خوانده و از حکومت خواسته است تا با استفاده از تمام امکانات تخنیکی و استخباراتی برای قطع کردن نشرات این رادیو اقدام کند. این موسسه رسانه‌ای، تبلیغات گروه‌های هراس افگن با استفاده از شبکه‌های رسانه‌ای را خطر جدی برای آزادی بیان عنوان کرده و از خطر بی‏اعتمادی مردم نسبت به دولت و تنفر شهروندان از یکدیگر به عنوان پیامدهای آن هشدار داده است. حتا به نظر می‌رسد حکومت نیز از خلاف قانون بودن نشرات رادیو داعش تردیدی به دل راه نداده است. گفته‌های وزارت‌ اطلاعات و فرهنگ و وزارت مخابرات این گمانه را تقویت کرده است. مسئولان این دو وزارت در مصاحبه با رسانه‌ها، نشرات رادیو داعش در ننگرهار را خلاف ارزش‌های ملی و فرهنگی کشور دانسته‌اند. مهم‌تر از همه، این گفته‌ها نشان می‌دهد که حکومت نشرات رادیو داعش را تأیید کرده است. وزارت اطلاعات و فرهنگ افزوده است که این رادیو از ایستگاهی به نشرات می‌پردازد که جواز آن قبلاً از سوی این وزارت به یک رادیوی محلی داده شده بود؛ رادیویی که چند سال قبل پس از حمله افراد مسلح به دفترش از نشر باز ماند. باشندگان ولایت ننگرهار نیز می‌گویند صدای گوینده‌ی این رادیو شبیه صدای مجری پیشین یکی از رادیوهای محلی این ولایت است. گویندگان این رادیو لهجه‌ی محلی ننگرهاری دارند.
رادیو داعش در ننگرهار بیان‌گر برنامه‌های سازمان یافته این گروه در افغانستان و منطقه می‌باشد. ننگرهار یکی از ولایت‌های شرقی کشور است و افغانستان از این ولایت با پاکستان هم مرز می‌باشد. به بیان واضح‌تر بخشی از مرزهای این ولایت شامل خط دیورند است، خطی که تروریستان از آن به‌صورت آزادنه به پاکستان عبور و مرور می‌کنند. این ولایت به عنوان بستر ایجاد این رادیو صحه‌ی محکم بر سازمان یافتگی برنامه‌های داعش در افغانستان و چشم‌اندازهای گسترده این گروه تروریستی در سطح منطقه است. به بیان واضح‌تر، ننگرهار در حال تبدیل شدن به پایگاه خراسانی داعش در افغانستان و حتا در سطح منطقه می‌باشد. جنرال کمپ‌بیل فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان به تازگی حرف‌هایی گفته است که این مدعا را تقویت می‌کند. او از ساخت پایگاه داعش در ننگرهار هشدار داده و از پیوستن عناصر خارجی داعش از عراق و سوریه به هواداران این گروه در افغانستان خبر داده است. وی از نشانه‌هایی صحبت کرده است که نشان می‌دهد هواداران داعش در افغانستان که عمدتاً ناراضیان گروه طالبان هستند این روزها در صدد برقراری روابط محکم با رهبری این گروه در سوریه و عراق هستند. قبل از این حنیف اتمر مشاور امنیت ملی نیز از روابط میان طالبان فراری و رهبری گروه داعش در عراق و سوریه اظهار نگرانی کرده بود.
داعش رادیویش را در ننگرهار ایجاد کرده است و از جوانان این ولایت می‌خواهد بر ضد حکومت جنگ کنند. این خیرگی داعش به چشم طعمه بر جوانان ولایت ننگرهار سنجیده به نظر می‌رسد. ده‌ها تن از جوانان این ولایت در ماه گذشته در دانشگاه ننگرهار بر ضد حکومت افغانستان دست به اعتراض زدند. اعتراضی که در آن از نظام جمهوری ابراز خستگی کردند و با برافراشتن پرچم‌های گروه طالبان، داعش و حزب اسلامی حمایت شان را از مخالفان مسلح حکومت اعلان کرده و فساد اداری و ناکارامدی حکومت را نشانه گرفتند و در واقع نشان دادند که آماده‌ی پذیرایی از گروه‌های دهشت افگن می‌باشند. این ذهنیت آماده زمینه‌ی مناسب برای پیشرفت داعش در ولایت ننگرهار و گسترش برنامه‌های این گروه در ولایت ننگرهار را مساعد کرده است. نمایندگان مردم ننگرهار در مجلس نمایندگان کشور و شورای ولایتی این ولایت این مسئله را تایید کرده‌اند. آنان به صراحت گفته‌اند که برنامه‌های تبلیغاتی داعش بر جوانان ننگرهار اثرگذار است. گفته‌های وکلای ننگرهار بیان می‌دارد که تدوام فعالیت‌های نشراتی و تبلیغاتی داعش برای جذب جوانان این ولایت برنامه‌ی اثرگذار برای این گروه می‌باشد. هم‌چنین تحقیقی که اخیراً مرکز مطالعات راهبردی افغانستان بیرون داده است، نشان می‌دهد که مخالفان حکومت با تمسک بر نقطه ضعف‌های حکومت افغانستان در شبکه‌های اجتماعی وارد نبرد گسترده اطلاعاتی برای براندازی و تخریب این حکومت شده است. بنابراین به نظر می‌رسد حکومت وحدت ملی تا دیر نشده است به مبارزه جدی با لانه‌های داعش در ننگرهار اقدام کند.