سازمان ملل: 7.4 میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های فوری بشردوستانه ضرورت دارند

اطلاعات روز: گزارش تازه سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که 7.4 میلیون نفر در افغانستان که از اثر حوادث طبیعی و درگیری‌ها متضرر شده‌اند، به کمک‌های فوری بشردوستانه ضرورت دارند.
صندوق جمعیت سازمان ملل متحد هر ساله در ماه دسامبر، گزارش وضعیت جمعیت جهان را ارائه می‌کند. گزارش سال 2015 این سازمان نیز نشان می‌داد که در افغانستان میلیون‌ها نفر به کمک‌های فوری نیاز داشتند.
بر اساس یافته‌های این گزارش، سالانه در حدود 100 میلیون تَن در جهان به‌دلایل مختلف به‌خصوص جنگ و حوادث طبیعی، مجبور به ترک خانه‌هایشان می‌شوند که حدود 26 میلیون تَن آنان را زنان تشکیل می‌دهد.
در این گزارش آمده است که هر ساله یک میلیون افغان به‌دلیل ناامنی‌ها و حوادث طبیعی از خانه‌ها و کشور شان بی‌جا می‌گردند؛ که از این جمله 240 هزار تَن آنان را زنان و دختران تشکیل می‌دهد.
این گزارش حاکی است که دراین میان زنان و دختران بیشترین آسیب را می‌بینند، آنان مورد آزار واذیت جنسی قرار می‌گیرند و کم‌تر به خدمات صحی، تعلیم وتربیه و کاریابی دست‌رسی پیدا می‌کنند.
براساس این گزارش، بین ماه‌های سپتامبر و اکتوبر سال جاری میلادی در ولایت قندوز ۱۵هزار خانواده بی‌جا شده‌اند و به تعداد ۹۰۰ تن از باشنده‌های قندوز کشته شده‌اند که ۱۲۲ تن آنان را زنان تشکیل می‌دهد.
در گزارش تازه صندوق جمعیت ملل متحد گفته شده است که هم‌اکنون ۷.۴ میلیون نفر در افغانستان مصونیت غذایی ندارند و به کمک فوری نیاز دارند.
در این گزارش آمده است که برای این افراد نیازمند، ۴،۵ میلیون دالر موجود است و به ۱،۶ میلیون دالر بیشتر نیاز است تا به آن‌ها کمک رسانی شود.
ولفرید ویچن، نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل در افغانستان گفته که حوادث طبیعی سالانه در جهان و افغانستان افزایش می‌یابد و بودجه برای بی‌جا شده‌ها کم است که این یک چالش بزرگ برای افرادی که از منازل شان بی‌جا می‌شوند، می‌باشد.
او افزوده: «زنان و کودکان در مناطقی که منازعات آن‌جا بیشتر است از قربانیان اصلی هستند. آن‌ها مورد خشونت قرار می‌گیرند و از اندک‌ترین امکانات محروم هستند. نه تنها در افغانستان، همین‌گونه ۲۶ میلیون زن در جهان در سال ۲۰۱۵ از منازعات جهان متأثر شده‌اند و به کمک‌های فوری نیاز دارند.»
وی گفته که درحال حاضر ۵۹ میلیون نفر در سراسر جهان به سبب خشونت‌ها از منازل شان بی‌جا شده‌اند و این ارقام نسبت به چهار دهه‌ی قبل ۶۰ درصد افزایش را درسطح بی‌جا شده‌ها نشان می‌دهد.
یک روز قبل از نشر این گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز دو گزارش را در مورد «بی‌جاشدگان داخلی در افغانستان» و «وضعیت بازگشت‌کنندگان به افغانستان» به نشر رساند.
گزارش این نهاد نشان می‌داد که روند بی‌جاشدگی داخلی در سال‏های ‏اخیر به خاطر گسترش جنگ و ناامنی در کشور و نیز فقر و بیکاری و وقوع حوادث طبیعی، افزایش چشم‌گیری داشته است.
بی‌جاشدگان داخلی سال جاری نسبت به آمار سال 2009 نشان می‏دهد که در طول شش سال اخیر بی‌جاشدگی داخلی در کشور 468 درصد افزایش یافته، یعنی بیش از چهار و نیم برابر شده است.
هم‌چنان در افغانستان در سال جاری دست‌کم 150 هزار نفر کشور را به مقصد رسیدن به کشورهای اروپایی ترک کرده‌اند که در مقابل در مقابل تعداد کمی دواطلبانه به کشور بازگشته‌اند.