محاصره سنگین نیروهای امنیتی توسط طالبان در هلمند

اطلاعات روز: گزارش‌ها از هلمند حاکی است که ولسوالی سنگین این ولایت به‌دست طالبان سقوط کرده، شماری از نیروهای امنیتی در محاصره جنگ‌جویان طالب گیر مانده و احتمال سقوط ولایت هلمند نیز می‌رود.
اما با این وجود مقام‌های حکومتی و امنیتی در کابل اطمینان می‌دهند که وضعیت امنیتی هلمند در حال بررسی است و به‌زودی تغییری در وضعیت امنیتی این ولایت به‌وجود می‌آید.
عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت روز دوشنبه در نشست شورای وزیران گفت که مسئولان امنیتی مصروف رسیدگی به وضعیت هلمند هستند، فیصله‌های عاجلی صورت گرفته که با تطبیق این فیصله‌ها، در وضع امنیتی هلمند تغییر می‌آید.
معصوم استانکزی، سرپرست وزارت دفاع در این نشست گفت که درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و طالبان در ولسوالی‌های سنگین، خانشین، گرشک و موسی قلعه جریان دارد و تلفات شدید به دشمن وارد شده است. آقای ستانکزی از عملیات هوایی٬ عملیات نیروهای ویژه و ارسال نیرو برای تأمین امنیت بیشتر نیز خبر داد.
سخن‌گویان وزارت‌های امور داخله و دفاع بعد از ظهر دوشنبه با حضور در یک نشست خبری در کابل سقوط کامل ولسوالی سنگین را رد کردند، اما گفتند که درگیری‌ها جریان دارد.
از طرف دیگر مقام‌های محلی و یک فرمانده پولیس در صحبت با رسانه‌ها سقوط کامل سنگین را تأیید کرده و هشدار داده‌اند اگر به نیروهای پولیس و ارتش که در محاصر طالبان گیر مانده‌اند نیروی کمکی نرسد، جان آن‌ها در خطر است.
محمد داوود، از فرماندهان پولیس در ولسوالی سنگین به بی‌بی‌سی گفته که نیروهای پولیس در ساختمان مقر فرماندهی پولیس و شماری از سربازان ارتش در ساختمان پایگاه خود در مرکز ولسوالی سنگین به محاصره گروه طالبان درآمده‌اند.
به گفته‌ی او، در حال حاضر تمام مناطق ولسوالی سنگین، بازار و تمام ساختمان‌های دولتی در مرکز این ولسوالی به تصرف طالبان درآمده و تنها مرکز فرماندهی پولیس و پایگاه ارتش، در اختیار پولیس و ارتش است که هر دو در کنار هم موقعیت دارند.
این فرمانده هشدار داده که اگر دولت به این نیروها کمک فوری نرساند، همه‌ی آن‌ها به‌دست طالبان خواهند افتاد. او تاکید کرده که جان این نیروها در خطر است.اما سخن‌گویان وزارت‌های دفاع و داخله تأکید کردند که در درگیری‌های روزهای گذشته تلفات زیادی به مخالفان مسلح دولت وارد شده است.
دولت وزیری، سخن‌گوی وزارت دفاع گفت که نیروهای کاماندو در 24 ساعت گذشته عملیات گسترده در هلمند انجام داده‌اند.
آقای وزیری جنگ هلمند را جنگل تحمیلی خوانده و افزود که از هر 10 نفر جنگ‌جو 7 نفر آن خارجی هستند. به گفته‌ی او نباید این جنگ را دست‌کم بگیریم، این جنگ را استخبارات منطقه هدایت می‌کند و برخی از کشورهای منطقه در این جنگ دست دارند. او تأکید کرد که ولسوالی سنگین سقوط نکرده است.
وی با اشاره به این‌که نیروهای ویژه و نیروهای هوایی برای کمک نیروهای امنیتی به سنگین رفته‌اند، افزود: «رسانه‌ها باید از نیروهای امنیتی دفاع کنند. آزادی مطبوعات امروز از برکت نیروهای امنیتی کشور است.»
صدیق صدیقی، سخن‌گوی وزارت داخله، ولایت هلمند را گزینه‌ی طالبان پس از سقوط قندوز عنوان کرد. او گفت در تلاش هستیم تا هرچه زودتر نیروهای بیشتری را به هلمند بفرستیم.
با این حال جنگ در ولسوالی سنگین و شماری دیگر از ولسوالی‌های هلمند هم‌چنان جریان دارد.