اردوغان: ترکیه با ایران بر سر مسائل منطقه توافق ندارد

اطلاعات روز: رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العربیه گفته که اختلافاتی بین ترکیه و ایران بر سر مسائل منطقه وجود دارد.
سایت العربیه که خلاصه این گفت‌وگو را به نشر رسانده، نوشته که اردوغان «حل این مشکلات» را «موجب قدرت گرفتن بیشتر اسلام» می‌داند.
به نقل از رادیو زمانه، رییس جمهور ترکیه در این گفت‌و‌گوی تلویزیونی با تأکید بر عدم توافق ترکیه و ایران در مورد مسائل منطقه افزوده: «نمی‌خواهم این اختلافات روابط خوب همسایگی ما را تحت تأثیر قرار دهد.»
اردوغان فرقه‌گرایی را عامل شکاف در منطقه دانسته و گفته: «فرقه‌گرایی نباید باعث شود که ما (ترکیه و ایران) دشمن یکدیگر شویم. اسلام باید مرجع ما باشد.»
ایران و روسیه دولت ترکیه را به حمایت از داعش و گروه‌های اسلام‌گرا در سوریه متهم می‌کنند. دولت ترکیه این ادعا را تکذیب می‌کند.
رییس جمهور ترکیه در مورد حضور نیروهای نظامی کشورش در اردوگاه بعشیقه عراق گفته: «زمانی که داعش وارد عراق شد، عراقی‌ها از ما کمک خواستند و ما به آن‌ها گفتیم که آماده یاری‌رسانی هستیم و از آن‌ها خواستیم که مکان مناسبی در اختیار ما قرار دهند و آن‌ها هم، این کار را کردند.»
او درباره اختلاف‌های اخیر ترکیه با عراق بر سر حضور نظامیان ترکیه در این کشور گفته که روابط ترکیه با عراق در زمان سفر حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق، به آنکارا خوب بود، «اما به نظر می‌رسد مسئله سوریه بر عراق نیز تأثیر گذاشته است.»
بیش از ۱۰۰ سرباز ترکیه به‌منظور آموزش نیروهای پیش‌مرگه کردستان به منطقه شمال عراق در اطراف موصل منتقل شده‌اند. ۲۰ تا ۲۵ تانک سربازان ترکیه را همراهی می‌کنند.
عراق گفته که اعزام سربازان ترکیه بدون توافق با دولت مرکزی عراق صورت گرفته است.
اردوغان عدم پیوستن ترکیه به ائتلاف چهارگانه را منشأ اختلافات اخیر بین ترکیه و عراق دانسته و گفته: «سوریه، ایران، عراق و روسیه ائتلافی چهارگانه در بغداد تشکیل دادند و از ترکیه خواستند که به آن‌ها بپیوندد اما من به ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گفتم من نمی‌توانم کنار رییس جمهوری‌ای بنشینم که مشروعیتش را نمی‌پذیرم.»
روسیه و ایران خواستار حضور دولت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، در جریان مذاکرات صلح این کشور هستند و اعلام کرده‌اند که پایان بحران سوریه در گرو تقویت دولت بشار اسد است. دولت ترکیه، دولت بشار اسد را دارای مشروعیت نمی‌داند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *