کتاب «نبرد من» نوشته هیتلر در آلمان منتشر می‌شود

اطلاعات روز: شماری از ناشران آلمانی در نظر دارند کتاب «نبرد من» نوشته آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی را برای نخستین بار از زمان سقوط حکومت حزب نازی چاپ کنند.
به نقل از بی بی سی، با آغاز سال ٢٠١٦ میلادی، دوره شصت ساله محدودیت قانونی حق تألیف نبرد من که در اختیار دولت ایالت باواریا در آلمان بود، منقضی می‌شود و ناشران در آلمان می‌توانند آزادانه این کتاب را منتشر کنند.
پس از شکست آلمان در جنگ دوم جهانی و از میان رفتن حکومت حزب نازی، نیروهای متفقین که موقتاً اداره امور آلمان را در دست گرفته بودند، چاپ‌خانه این حزب را همراه با تمامی حقوق قانونی آن به دولت ایالت باواریا واگذار کردند. از آن زمان به بعد، دولت ایالت باواریا به دلیل رعایت حال قربانیان حکومت هیتلر و جلوگیری از نفرت‌پراکنی سیاسی و نژادی، اجازه چاپ مجدد این کتاب را نمی‌داد.
با فرا رسیدن روز ١ جنوری ٢٠١٦، حق چاپ این کتاب جنبه همگانی می‌یابد و انتشار آن نیازمند کسب اجازه از ایالت باواریا به عنوان دارنده حق تألیف نیست.
با آزاد شدن حق انتشار نبرد من، تعدادی از ناشران آلمانی گفته‌اند که در نظر دارند آن را منتشر کنند و انتظار می‌رود که نخستین چاپ آن در آلمان تا کم‌تر از ده روز دیگر در معرض فروش قرار گیرد. این ناشران گفته‌اند که نسخه‌های این کتاب را با حواشی و پاورقی‌های مفصل به قلم تاریخ‌شناسان و سایر متخصصان منتشر خواهند کرد تا خواننده با زمینه قبلی اظهارات هیتلر و عواقب نظرات او هم آشنایی یابد.
در فرانسه، ترجمه جدیدی از این کتاب منتشر خواهد شد هر چند برخی از سازمان‌های مبارزه با تبعیض، محتوای به شدت یهودستیزانه این کتاب را مناسب ندانسته و با انتشار آن مخالفت کرده‌اند. در اتریش و هلند انتشار و فروش این کتاب و سایر آثار هیتلر منع قانونی دارد و آزاد شدن حق انتشار آن در آلمان تغییری در این وضعیت نمی‌دهد.
در بسیاری از کشورهای جهان، از جمله ایران، این کتاب یا تلخیص و بخش‌هایی از آن پیش از این چاپ و پخش شده است و در امریکا که نسبت به رعایت حق آزادی بیان حساسیت فراوانی وجود دارد، چاپ این کتاب منع قانونی نداشته است.
سازمان‌های یهودی در مورد انتشار این کتاب اختلاف نظر دارند. برخی معتقدند که نشر آن می‌تواند خوراک تبلیغاتی بیشتری در اختیار گروه‌های یهودستیز بگذارد در حالی‌که برخی دیگر می‌گویند که مطالعه این کتاب به خواننده امکان آشنایی با نظرات فردی را می‌دهد که دارای تعصب بیمارگونه بود اما توانست دیگران را با خود هم‌فکر کند و میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار دهد. به گفته‌ی آنان، دست‌رسی به این کتاب هم برای پژوهش‌گران مفید است و هم می‌تواند هشداری در برابر تکرار وقایعی مانند ظهور و قدرت‌گیری عقایدی شبیه هیتلر باشد.
آدولف هیتلر کتاب نبرد من را در سال ١٩٢٤ و زمانی نوشت که در پی شکست «حرکت انقلابی» سال ١٩٢٣ برای سرنگونی دولت باواریا، محاکمه و زندانی شده بود. جلد اول کتاب در سال ١٩٢٥ و جلد دوم یک سال پس از آن منتشر و توزیع شد.
این کتاب آمیزه‌ای از زندگی‌نامه‌ی فردی همراه با نظرات هیتلر در مورد لزوم نابودی یهودیان و اشغال سرزمین‌های دیگر به منظور دست‌رسی ملت آلمان به «فضای زیستی» بیشتر است. پس از آن‌که هیتلر قدرت را به‌عنوان رهبر آلمان در دست گرفت، این کتاب در میلیون‌ها نسخه چاپ و به‌خصوص در آلمان و کشورهای اشغالی توزیع شد.
برخی پژوهش‌گران معتقدند که هیتلر در این کتاب به شکلی صادقانه و صریح برنامه‌های خود در صورت به دست گرفتن قدرت را تشریح می‌کند و پیشاپیش شرایطی را به تصویر می‌کشد که در زمان حکومت او بر آلمان، و در واقع بر جهان، تحمیل شد. به گفته آنان، اشکال در این بود که تا زمانی که هیتلر به قدرت نرسید و این برنامه‌ها را آغاز نکرد، کم‌تر سیاستمداری در جهان کتاب نبرد من را مطالعه کرده یا آن را جدی گرفته بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *