شیخ نمر و 46 تن دیگر در عربستان اعدام شدند

اطلاعات روز: عربستان سعودی از اعدام شیخ نمرالنمر، روحانی شیعه معترض این کشور و 46 تن دیگر خبر داده است.
به نقل از بی بی سی، وزارت داخله عربستان گفته است شیخ نمر در میان ۴۷ نفری است که به اتهام ارتکاب جرایم تروریستی اعدام شده‌اند.
شیخ نمر النمر یکی از منتقدان مقام‌های عربستانی بود. وی در سال ۲۰۱۲ پس از تقاضا برای برگزاری انتخابات در این کشور دست‌گیر شد. او هم‌چنان از تظاهرات ضد دولتی در شرق عربستان حمایت کرده بود.
بستگان شیخ نمر باقر‌النمر، اوایل عقرب از تایید حکم اعدام او در دادگاه استیناف خبر داده بودند.
ایران بارها از عربستان خواسته بود تا این حکم را لغو کند.
حسین جابرانصاری، سخن‌گوی وزارت امور خارجه ایران اعدام شیخ نمر را «عمق بی‌تدبیری و بی‌مسئولیتی»عربستان دانسته و گفته است «دولت عربستان تاوان سختی بابت پی‌گیری این سیاست‌ها خواهد پرداخت.»
شیخ باقرالنمر علاوه بر حاکمان عربستان و بحرین، از بشار اسد، رییس جمهور سوریه هم انتقاد می‌کرد.
دست‌گیری باقرالنمر باعث اعتراض‌‌ گسترده اقلیت شیعه عربستان شد اما هواداران شیخ النمر می‌گویند که او هیچ‌گاه خشونت‌طلب نبود.
شیخ باقر النمر، مهم‌ترین رهبر اعتراض‌های قطیف بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ میلادی بود؛ در جریان اعتراض‌ شیعیان به رفتار تبعیض‌آمیز حکومت سعودی، ۲۰ نفر در منطقه قطیف در شرق عربستان کشته شدند.
در جریان دادگاه سال 2013 دادستانی خواهان اعدام او از طریق مصلوب شدن را کرده بود. این مجازات در عربستان شامل گردن زدن و نمایش آن در ملاء عام می‌شود.
گروه‌های حقوق بشری در آن زمان گفتند که در جریان برگزاری دادگاه شیخ نمر، عدالت رعایت نشده و امکانات پزشکی کافی در اختیار شیخ نمر قرار داده نشده است. پولیس در زمان بازداشت شیخ نمر چهار بار به پای او تیراندازی کرده بود.
اما مقام‌های سعودی تبعیض علیه شیعیان این کشور را رد می‌کنند و ایران را در دامن زدن به ناآرامی‌ها دخیل می‌دانند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *