حکمت خلیل کرزی: افغانستان در نشست بعدی چهار جانبه نقشه‌ی صلح را ارائه می‌کند

حکمت خلیل کرزی: افغانستان در نشست بعدی چهار جانبه نقشه‌ی صلح را ارائه می‌کند

حکمت خلیل کرزی: افغانستان در نشست بعدی چهار جانبه نقشه‌ی صلح را ارائه  می‌کنداطلاعات روز: حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه که از نشست چهارجانبه برای صلح از اسلام‌آباد به کابل برگشته است، می‌گوید افغانستان یک نقشه‌ی صلح را ترتیب داده است که در نشست دوم آن را شریک می‌سازد.
آقای کرزی که سرپرستی هیئت افغانستان را در نشست اسلام‌آباد به عهده داشت، روز سه‌شنبه در نشست خبری در کابل گفت حاضران در نشست چهارجانبه به حاکمیت و استقلال افغانستان و رهبری افغانستان بر مذاکرات صلح تأکید کردند.
آقای کرزی افزود: «تمام حاضران در نشست چهارجانبه بر لزوم قطع خشونت در افغانستان و بر آغاز بی‌درنگ گفت‌وگوها میان گروه طالبان و دولت افغانستان تأکید کردند».
نمایندگان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین که روز دوشنبه (11 جنوری) برای گفت‌وگو در مورد «نقشه راه» رسیدن به صلح در افغانستان در شهر اسلام‌آباد گرد هم آمده بودند، هم‌چنان توافق کردند که دور بعدی گفت‌وگوهای چهار کشور، روز دوشنبه، 28 جدی در کابل برگزار شود.
آقای کرزی در رابطه به هدف نشست دوم در هفته‌ی آینده در کابل گفت: «هدف اساسی نشست آینده تهیه نقشه راه گفت‌وگوهای صلح است.»
حکمت کرزی خاطرنشان کرد: «در رابطه با نقشه صلح کدام اختلافی در این نشست (نشست اسلام‌آباد) وجود نداشت؛ هدف از پروسه صلح این است که دروازه صلح برای هر افغانی که صلح می‌خواهد باز باشد.»
طالبان مخالف صلح سرکوب می‌شوند
معین سیاسی وزارت خارجه یادآور شد، زمانی‌که ما پروسه صلح را پیش می‌بریم، نیروهای امنیتی که افتخار ما هستند کار خود را انجام می‌دهند.
کرزی با بیان این که با کسانی ‌(طالبان) که برای صلح آماده نشوند با تمام توان برخورد خواهد شد، گفت: «افغانستان نباید در این روند تنها باشد.»
آقای کرزی هم‌چنان تاکید کرد: «ما حاضر هستیم با تمام گروه‌های طالبان بحث کنیم، ما دروازه‌ی بحث را بسته نمی‌کنیم.»
در نشست چهارجانبه در اسلام‌آباد سرتاج عزیز، مشاور روابط خارجی نخست وزیر پاکستان، اعزاز احمد چودری، وزیر خارجه پاکستان، ریچارد جی اولسون، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان و پاکستان و دنگ شی جون، نماینده ویژه چین برای افغانستان نیز در این نشست حضور داشتند.
حکمت کرزی نقش نظارتی چین را در این نشست‌ها مهم خوانده است.
در این نشست اسلام‌آباد نمایندگان طالبان حضور نداشتند، تاکنون معلوم نیست در نشست بعدی در کابل، نمایندگان طالبان اشتراک خواهند کرد یا خیر.
از دید شرکت کنندگان این نشست جنگ در افغانستان بی‌معنا است و برحسب یک نیاز باید تروریسم در منقطه نابود شود.
این در حالی‌ است که پیش از این، دولت افغانستان و گروه طالبان در ماه جون سال گذشته میلادی برای نخستین بار با یکدیگر در شهر مری اسلام آباد گفت‌وگو کردند؛ اما روند این مذاکرات با افشای خبر مرگ ملا محمد عمر، رهبر پیشین این گروه متوقف شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *