اطلاعات روز

قتل عام ۳۰۰ سوری در شهر دیرالزور توسط داعش

اطلاعات روز: مجموعه گزارش‌های تازه‌ای از مناطق جنگی سوریه نشان می‌دهد که پیکارجویان گروه تروریستی داعش دست به کشتار تازه‌ای زده و با ربودن صدها سوری، دست‌کم 300 تن آن‌ها را به قتل رسانده‌اند.
به گزارش رادیو فردا، برخی گزارش‌ها نیز از گروگان گرفته شدن «چهار صد» نفر دیگر توسط داعش در همان منطقه خبر می‌دهند.
این کشتار جمعی که بنا بر گزارش‌ها «شامل تعداد زیادی زن و کودک و افراد مسن می‌شود» شنبه ۲۶ جدی در منطقه دیرالزور، در شرق سوریه، رخ داده‌است.
خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) یک‌شنبه ۲۷ جدی، از این کشتار خبر داده ولی گزارش این کشتار از سوی منابع دیگری نیز تأیید شده‌است.
ستاد پیگیری فجایع حقوق بشری سوریه که در بریتانیا فعالیت می‌کند و منابع موثقی در اختیار دارد، وقوع این کشتار را تأیید کرده‌است.
این نهاد حقوق بشری یک‌شنبه ۲۷ جدی خبر داد که داعش در چارچوب نبردهای روزهای اخیر برای تسلط کامل بر دیرالزور، واقع در شرق سوریه، حدود چهار صد تن از ساکنان را نیز به اسارت گرفته‌است.
این نهاد تأکید دارد که دست‌کم کشته شدن ۱۳۵ تن از گروگان‌ها به‌دست داعش به صورت اعدام دسته جمعی بوده‌ است.
این مرکز حقوق بشری می‌گوید، حدود هشتاد و پنج تن از کشته‌ها، سربازان ارتش بشار اسد و شبه نظامیان حامی دولت دمشق بودند که سر بریده شدند.
سازمان حزب‌الله لبنان نیز در وب‌سایت‌های خبری منتسب به خود، از کشته شدن ۲۸۰ تن در «جنایات فجیع» روز شنبه به‌دست داعش در منطقه دیرالزور خبر داده و تأکید کرده‌است که زنان، کودکان و سال‌مندان نیز در میان کشته‌ها هستند.
وب‌سایت‌های هم‌سو با حزب‌الله نوشته‌اند در این اقدامات، «داعش سر مردم را از تن جدا کرده، برخی از آن‌ها را به صلیب کشیده و خون‌ریزی هولناکی به راه انداخته‌اند.»
وب‌سایت‌های منتسب به حزب‌الله افزوده‌اند که حدود سی پیکارجوی انتحاری داعش با انفجار بمب‌های سنگینی که به خود بسته بودند، راه را برای پیشروی سایر نیروهای داعش و کشتار مردم محلی به ظن همکاری و حمایت از ارتش بشار اسد باز کردند.
همزمان، داعش در صفحه فیس‌بوک منتسب به خود از «پیشروی سربازان خلیفه اسلام در دیرالزور» خبر داده و ربودن و کشتن ده‌ها تن را تأیید کرده‌است. در همین حال، داعش ادامه نبردها در این منطقه جنگی برای تسلط کامل بر منطقه را تأیید کرده‌است.
داعش از دو سال پیش بر بخش‌های چشم‌گیری از دیرالزور و منابع نفتی آن مسلط شده و به استخراج و فروش نفت اقدام می‌کرد اما هنوز بخش‌هایی از مرکز ولایت و فرودگاه نظامی آن در کنترل نیروهای وفادار به بشار اسد است.
داعش در یک سال اخیر برای تسلط کامل بر دیرالزور نیروهای اسد و هم‌پیمانان او را در این استان مورد محاصره سختی قرار داده بود؛ به گونه‌ای که بسیاری از مردم مناطق اطراف از گرسنگی جان داده‌اند.
گروه حکومت اسلامی در منطقه دیرالزور پیش از این نیز دست به کشتارهای وسیعی زده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *