اطلاعات روز

دستور افزایش صادرات نفت در ایران همزمان با سقوط کم‌سابقه قیمت نفت

اطلاعات روز: قیمت نفت روز دوشنبه، 28 جدی در اولین روز معاملات بعد از اعلام رفعتحریم‌های هسته‌ای ایران به پایین‌ترین سطح بعد از سال ۲۰۰۳ رسیده است.
به نقل از بی‌بی‌سی، خبرگزاری رویترز گزارش داده است که نگرانی‌ها از افزایش صادرات نفت ایران در بازاری که هم‌اکنون هم اشباع است، قیمت نفت شاخص برنت را به بشکه‌ای ۲۷ دالر و ۶۷ سنت رساند.
همزمان رکن‌الدین جوادی، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گفته است که روز دوشنبه دستور افزایش تولید ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت صادر شده است.
آقای جوادی گفته است که اگر ایران تولید نفت خود را افزایش ندهد کشورهای همسایه ممکن است ظرف ۶ ماه تا یک سال آینده تولید خود را افزایش دهند و سهم ایران را بگیرند.
امریکا و اتحادیه اروپا روز شنبه تحریم‌هایی را برداشتند که باعث کاهش شدید فروش نفت ایران در چند سال اخیر شده بود. در آستانه رفع این تحریم‌ها قیمت سبد نفتی اوپک در معاملات روز جمعه ۱۵ جنوری برای اولین بار در بیش از ده سال گذشته به زیر ۲۵ دالر سقوط کرد.
وزیر نفت عمان روز دوشنبه گفته است که نگران افزایش صادرات نفت ایران نیست چرا که بازار هم‌اکنون هم اشباع است.
محمد بن حمد الرحمی در پاسخ به سوال رویترز گفته است: «ما همین الان هم گرفتار سونامی هستیم و شما نگران (ورود ایران) هستید؟ من نیستم.»
با وجود ادامه روند سقوط قیمت نفت و انتظار افزایش عرضه نفت ایران در بازار، رقبای اصلی مانند عربستان گفته‌اند که تولید و صادرات خود را کاهش نخواهند داد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *