اطلاعات روز

حدود60 درصد پاسخ‌دهندگان به یک نظر سنجی در کشور لت و کوب زنان را موجه دانسته‌اند

اطلاعات روز: یک نظرسنجی تازه که واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان آن را به نشر رسانده، نشان می‌دهد که در افغانستان اکثریت به این باورند که لت و کوب زنانی که از مردان نافرمانی می‌کنند، موجه است.
در این تحقیق در مدت یک سال با چهارصد نفر شامل دوصد مرد و دوصد زن در چهار ولایت ننگرهار، تخار، بامیان و کابل مصاحبه شده است.
سید مهدی موسوی، پژوهش‌گر ارشد این واحد گفته است که بیشتر از نیمی از مصاحبه شوندگان (حدود شصت درصد) گفته‌اند که لت و کوب زنان قابل قبول است.
آقای موسوی افزوده که هدف اساسی آن‌ها از این مطالعه تعریف مرد بودن در افغانستان و چه‌گونگی منجر شدن آن به نابرابری جنسیتی بوده است.
به گزارش بی‌بی‌سی، موسوی گفته است اگرچه مصاحبه شوندگان لت و کوب زنان را کار درستی نمی‌دانستند، اما به این باور بودند «زنانی که در برابر تصمیم گیری‌های مردان مقاومت و نافرمانی می‌کنند، لت و کوب شان موجه است.» بیشترین موافقان با این نظر، حدود هشتاد درصد در ولایت ننگرهار و کم‌ترین موافقان حدود پنجاه درصد در ولایت بامیان بوده‌اند.
به گفته‌ی موسوی، در تعریف افغان‌ها از مرد، نخستین چیزی که به ذهن می‌رسد «قدرت» است و تعریف موجود از مرد، خشونت با زنان را در کشور به دنبال دارد. او افزوده که تعریف کلی مصاحبه شوندگان از مرد بودن، نان آور خانواده و تعریف شان از زن، خانه دار بودن است.
واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان از نهادهای مسئول دولتی خواسته است که برای تغییر تعریف مردم از مرد و زن، برنامه‌های آگاهی‌دهی را روی دست گیرند.
در افغانستان آمار خشونت علیه زنان بالا است. زنان با اشکال مختلف خشونت روبه‌رو اند که بیشتر این خشونت‌ها از سوی مردان صورت می‌گیرد. در تازه‌ترین مورد خشونت علیه زنان، یک مرد در ولسوالی غورماچ فاریاب بینی همسرش را برید.
برای کاهش موارد خشونت علیه زنان، حامد کرزی، رییس جمهوری پیشین، طرح قانون مصوب شورای وزیران را در ۱۳۸۸ امضا کرد که بعد صورت فرمان تقنینی در جریده رسمی منتشر شد. اما دو سال پیش که این قانون برای تصویب به پارلمان کشور فرستاده شد، بحث‌های زیادی را برانگیخت و علی‌رغم تأکید فعالان حقوق زن، هنوز تصویب نشده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *