زوال سواد و حیا

در باب دفن کردن داعش

حتماً اطلاع دارید که رییس‌جمهور اشرف غنی در حاشیه‌ی اجلاس داووث گفت که ما داعش را در افغانستان دفن می‌کنیم. معلوم نشد که داعش مرده و مدتی استند جنازه‌اش در ننگرهار باد کرده و ما خبر نداریم یا این که زنده است و رییس‌جمهور می‌خواهد بر اساس سنت حسنه‌ی زنده به گور کردن داعش را در افغانستان دفن کند. به هر حال، وقتی افراد داعش این سخن اشرف غنی را شنیدند گردن همدیگر را بغل کردند و گفتند بگذار تا نماییم مانند خرس نالِ، کز خرس ناله خیزد هنگام دفن داعش.
ما، یعنی چهل تکه (چت) برای رفع هر گونه ابهام از سخنان رییس‌جمهور با جناب اشرف غنی (اغ) در این زمینه گفت‌وگو کردیم:
چت: جناب رییس‌جمهور، چرا شما به این نتیجه رسیدید که باید داعش را دفن کنید؟
اغ: بسمیلای رامان رییم. داکتر صاحب عبدالله… ببخشید داعش… داعش یک نیروی مخرب است که در اکوسیستم ترور به صورت بنیادین نیاز به دفن شدن دارد و میزان انعطاف‌پذیری‌اش با توجه به ضریب انکشاف مملکت به صورت منفی بر بیلانس پیشرفت تاثیر می‌گذارد.
چت: معذرت می‌خواهم، من اصلاً متوجه نشدم شما چه گفتید.
اغ: مسئله به ذات خود پیچیده است. شما را درک می‌کنم.
چت: جناب رییس‌جمهور، به نظر نمی‌رسد مسئله خیلی پیچیده باشد. دولت و مردم افغانستان یک دشمن مشخص دارد به نام طالبان. بخشی از این طالبان حالا اسم خود را داعش گذاشته‌اند. چه‌طور شد که شما فقط بر همین بخش داعش تاکید و تمرکز می‌کنید و اسمی از طالبان نمی‌برید؟
اغ: نه، این طور نیست. طالبان با داعش فرق دارند. شما فکر می‌کنید اگر این برادران و خواهران شهید ما که در موتر تلویزیون طلوع جان خود را از دست دادند به‌دست داعش می‌افتادند، به همین شکل از دنیا می‌رفتند؟
چت: چه فرقی می‌کند؟ به نظر شما آدم کشتن به شیوه‌ی طالبان خوب است و به شیوه‌ی داعش بد؟
اغ: نه، هر دو نوع آدم‌کشی بد است. ولی قبول کنید که طالبان بدون حساب و کتاب نمی‌کشند.
چت: ببینید آقای رییس‌جمهور، طالبان و داعش هر روز به خشن‌ترین شکل ممکن آدم می‌کشند؛ دیگر چه فرق می‌کند که کدام یکی حساب-کتاب دارد و کدام یکی ندارد؟
اغ‌: فرق می‌کند. مثال بدهم: آیا میان این که شما را گرگ بخورد و یا طالب بکشد، فرقی نیست؟
چت: نه، فرقی نیست. در هر دو صورت من جانم را در خشونت از دست می‌دهم. اگر فرقی هم داشته باشد این است که اگر مرا گرگ بخورد درد و سوزش کم‌تر است تا این که مرا طالب بکشد؛ چرا که گرگ حیوان است و طالب ادعای انسانیت دارد.
اغ: نه، شما فرق شان را در جایی غلط جست‌وجو می‌کنید. ببینید، اگر گرگ شما را پاره کند و بخورد شما ضایع شد‌ه‌اید. ولی اگر طالبان شما را بکشند، شما به درجه‌ی رفیع شهادت نایل شده‌اید و جام شهادت را (که به هیچ وجه آسان به‌دست نمی‌آید) سر کشیده‌اید. به همین خاطر، من فکر می‌کنم که طالبان با داعش فرق دارند و کشته شدن به‌دست طالبان در حقیقت یک فرصت برای صعود به درجات بالاتر از نظر دین مبین می‌باشد. ههههههه هههههههه…
چت: چرا می‌خندید؟
اغ: نمی‌خندم. گاهی خودش همین طور می‌شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *