هزار و یک حرف در مورد اطلاعات روز,ذکی دریابی,اطلاعات روز,ویژه نامه,شماره هزارم

هزار و یک حرف در مورد اطلاعات روز

  1. سال 2011 رو به پایان بود؛ پس از پایان دوران چهار ساله‌ی دانشگاه و تجربه‌ای ناخوشایند از کار در دولت، اندیشه‌ی ایجاد روزنامه که مدتی ذهنم را به خود درگیر کرده بود تبدیل به یک تصمیم شد و روزنامه‌ی «اطلاعات روز» از جنوری سال 2012 آغاز به انتشار کرد. نُه ماه بعد، امکانات مالی روزنامه به پایان رسید و نوار چاپ منظم و پیوسته‌ی آن نیز قطع شد.
    مدتی بعد قرارداد خانه نیز به پایان رسید و آرشیف سنگین اطلاعات روز، هزاران نسخه از نخستین شماره‌های روزنامه که بیشتر پر بود از مطالب سرگرم‌کننده و تفریحی، بی‌جا شدند و سر از نانوایی درآوردند.
    مدتی بعد در یک قرارداد خوب کاری، اطلاعات روز در عوض تهیه‌ی مطالب روزنامه‌ی انگلیسی زبان «The Afghanistan Express» دوباره وارد عرصه شد. اما، این وقفه‌، نقطه‌ی عطفی برای اطلاعات روز بود. این شروع دوباره، با تغییرات مهمی در رویکرد و پالیسی این رسانه همراه بود. اطلاعات روز، به‌عنوان یک نهاد اطلاع‌رسانی، از روزنامه‌ای که غالب هشت صفحه‌اش با مطالب جالب و علمی و دانستنی‌ها پر شده بود، این‌بار اولویت خود را تغییر داد و با پرداختن فعالانه در حوزه‌ی مسایل سیاسی، گام بلندی در مسیری برداشت که تاکنون نیز با افت‌وخیزهای فراوان، هیجان‌ها و ناامیدی‌ها، ادامه یافته است. اینک، اطلاعات روز به شماره‌ی هزارم رسیده است.
  2. دسته‌بندی رسانه‌ها در افغانستان کار دشوار است. این دشواری ناشی از تفاوت‌های عمیق در مدیریت، خطوط نشراتی، موضع‌گیری‌ها، منابع مالی و فهم‌ متفاوت از رسانه و مطبوعات است. در چند سال گذشته، رشد کمی و کیفی رسانه‌ها، سریع‌تر و قابل دفاع‌تر از هر زمان دیگری است. اما در عین حال، این تعدد و رشد کمی و کیفی با نقدهای جدی نیز مواجه است. مهم‌ترین ویژگی مشترک اکثریت رسانه‌ها در چند سال گذشته، سرمایه‌گذاری یک جریان سیاسی و رهبران قومی برای کارهای رسانه‌ای و رسانه‌داری بوده است. رسانه‌های بی‌شماری در چند سال گذشته با پول‌های استخباراتی توسط گروه‌های سیاسی- قومی فعالیت کرده است تا تریبون شخصی برای سخنوری و بازی با افکار عمومی باشند. اما از جانب دیگر، رسانه‌های خصوصی دیگری نیز در چند سال گذشته ایجاد و منتشر شده‌اند که از این لحاظ متفاوت اند و تریبون شخصی صاحب امتیازشان نمی‌باشند. اطلاعات روز در میان رسانه‌های افغانستان، از این لحاظ در صدر این نوع سرمایه‌گذاری و کار برای رسانه می‌باشد.
    اطلاعات روز تا این شماره با کار و تلاش مشترک جمعی از فرهنگیان، دانشگاهیان و جوانان بدون اعمال هیچ سانسور تریبون و صفحه‌ی بوده است برای همه. ستون‌نویس، تحلیل‌گر، مترجم، گزارشگر، خبرنگار و آنانی‌که هر از گاهی برای اطلاعات روز می‌نویسند، همه تدوین‌گران پالیسی بوده‌اند که بر خلاف بسیاری رسانه‌ها در اطلاعات روز به گونه‌ی بسیار تعریف شده و روشن تا هنوز وجود ندارد. از این رو ما در اطلاعات روز ضمن این‌که قوانین رسمی کشور را لحاظ می‌کنیم، اما قواعد رسمی برای این‌که چه نظری را منتشر می‌کنیم و چه نقدی را نه، نداریم. نویسندگان آزادند نقد کنند و نظر بدهند، بدون این‌که از جانب اطلاعات روز با محدودیت‌ها و سانسورهای موضع‌گیری و پالیسی رسمی مواجه باشند.
    از این رو، اطلاعات روز با همکاری جمعی از جوانان و دانشگاهیان هم‌چنان با این توافق منتشر خواهد شد که حق «آزادی بیان، نظر و عقیده»‌ی همه‌ی افراد را محترم بداند و حمایت کند. پس این روزنامه هم‌چنان برای نویسندگان و فرهنگیان به عنوان تریبونی که بتوان در صفحات آن با مردم حرف زد، بر فکر و نظر عمومی تأثیر گذاشت و روندهای کلان ملی را زیر ذره‌بین نقد گرفت، خواهد ماند و رسانه‌ای است مشترک در میان رسانه‌هایی که تریبون شخصی افراد اند.
  3. حق آزادی بیان به ما این امکان را می‌دهد که برای حقوق مدنی و سیاسی خود تلاش کنیم و مبارزه. خوشبختانه در چهارده سال گذشته، ظرفیت‌های انسانی خوبی برای پیگیری و مبارزه برای تحقق این حقوق «مدنی و سیاسی» به‌وجود آمده است. اطلاعات روز از جهت دیگر در چند سال گذشته رسانه‌ای بوده است برای طرح و پیگیری نظری و عملی این حقوق. یک هزار شماره‌ی اول اطلاعات روز پُر است از مقالات، یادداشت‌ها و طرح و راه حل‌هایی برای رسیدن به حقوق مدنی و سیاسی. همه‌ی همکاران و آنانی‌که برای اطلاعات روز یادداشتی فرستاده‌اند، در این یک هزار شماره نه تنها از رخدادهای مربوط به نقض و تأمین حقوق مدنی و سیاسی شهروندان افغانستان خبر، گزارش و تحلیل منتشر کرده است، بلکه برای تأمین این حقوق، در کنار اعتراض‌های مسالمت‌آمیز و نقدهای منطقی و قانونی ایستاده است.
    از این منظر، اطلاعات روز نه تنها تریبونی برای بیان دیدگاه‌ها و رسانه‌ای برای اطلاع‌رسانی است، بلکه نهادی برای حمایت از حقوق مدنی و سیاسی در یک جامعه‌ی سنتی و در یک نظام شبه دموکراتیک است. این رسانه هم‌چنان برای پیگیری و حمایت از حقوق مدنی و سیاسی و جمله آزادی‌های که منجر به آگاهی خواهد شد، فعالیت خواهد کرد و بدون هیچ محدودیت و ملاحظه‌ای در نقد و اصلاح سیاست و برای تأمین حقوق مدنی و سیاسی منتشر خواهد شد.
  4. هزار شماره‌ی اول اطلاعات روز با همکاری صاحب نظران، فرهنگیان، نویسندگان و همت همکارانم در اطلاعات روز منتشر شد. از همه‌ی همکاران در این چهار سال مدیونم و ممنون. از جانب خودم و همکارانم از نویسندگانی که برای آگاهی و اطلاع‌رسانی و تأثیرگذاری ما را یاری رساندند، سپاس گذاریم.
    اما اینک، در هزارمین شماره، روزنامه را اختصاص دادیم به نقد و نظر دیگران در موردکار رسانه‌های چاپی و مشخصاً اطلاعات روز. از نقدها، پیشنهادها و یادداشت‌های دیگران برای بهبود در اطلاعات روز استفاده خواهیم کرد و با نشر این شماره و حمایت معنوی و فکری نویسندگان و همکاران، مسئولانه‌تر و مشتاق‌تر به کار در اطلاعا ت روز ادامه خواهیم داد. امیدواریم تلاش‌های ما و مبارزات فرهنگی و سیاسی جمعی از فرهیختگان و فرهنگیان این سرزمین منجر به پدید آوردن آگاهی برای مردمی شود که رنج جهالت و جبر اشتباهات در سیاست را می‌کشند.