سیگار: طالبان 30 درصد خاک افغانستان را در کنترل دارند

اطلاعات روز: اداره بازرسی امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار در گزارش تازه‌ی خود گفته است که در حال حاضر طالبان 30 درصد خاک افغانستان را در کنترل دارند.
این گزارش به روز جمعه، 9 دلو، به نشر رسیده است و نشان می‌دهد گروه طالبان بر مناطق بیشتری از افغانستان نسبت به دیگر سال‌های پس از سقوط حاکمیت این گروه در سال ٢٠٠١، نفوذ یا کنترل دارد.
براساس این گزارش، تقریباً ٧١.٧ درصد از مناطق کشور در کنترل دولت است که نبود امنیت سبب شده تا بسیاری از امریکایی‌ها و «حتا مقام‌های افغان»، نتوانند برای بازرسی از پروژه‌های بازسازی که به وسیله امریکا تمویل می‌شوند، به مناطق مختلف افغانستان سفر کنند.
اما حکومت افغانستان گزارش سیگار را نادرست می‌خواند. سید ظفر هاشمی، معاون سخن‌گوی رییس جمهور می‌گوید که شدت جنگ امسال بی‌سابقه بود و این به آن معنا نیست که طالبان قادر شده باشند فیصدی بیشتر خاک افغانستان را در کنترل بگیرند.
آقای هاشمی افزوده که در سال جاری طالبان در تلاش بودند تا دو جغرافیای سیاسی را در کشور ایجاد کنند اما نیروهای امنیتی افغانستان در مناطق که جنگ جریان داشت به زودترین فرصت مخالفان دولت را از ساحه بیرون کرده‌اند.
در سال جاری گروه طالبان بیش از پیش حملات شان در نقاط مختلف کشور را گسترش دادند و با سقوط موقتی ولایت قندوز بزرگ‌ترین پیروزی شان را در چهارده سال گذشته رقم زدند. از سویی هم، نیروهای امنیتی کشور عملیات پاک‌سازی را در ولایت‌های مختلف به راه انداختند که تلفات سنگین بر گروه طالبان وارد شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *