هیئت حکومت و سربازان تازه‌نفس امریکا به هلمند می‌روند

اطلاعات روز: شورای امنیت ملی در نشست روز سه‌شنبه تصمیم گرفته است که به منظور بررسی وضعیت امنیتی ولایت هلمند هیئت باصلاحیت از ارگان‌های ذیربط را به این ولایت بفرستد.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌ای گفته است که شورای امنیت این هیئت را مؤظف کرده که بررسی‌های خود را در نشست بعدی این شورا ارائه کند.
نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت به ریاست رییس جمهور غنی و اشتراک وزیران بخش امنیتی و دفاعی کشور اوضاع عمومی کشور به‌ویژه وضعیت امنیتی ولایت‌های بغلان، هلمند و قندوز را بررسی کرده است.
در همین حال ارتش امریکا تصمیم گرفته است که صدها سرباز تازه‎نفس را برای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان به ولایت هلمند بفرستد.
مایکل لاوهورن، سخن‌گوی ارتش امریکا با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این نیروها برای تأمین امنیت هلمند و حمایت و مشاوره به قول اردوی 215 مستقر در این ولایت فرستاده می‌شوند.
سخن‌گوی ارتش امریکا گفته است: «فرستادن این نیروها به هلمند از پیش برنامه‌ریزی شده بود تا هم از مشاوران کنونی در این ولایت بیشتر حفاظت شود و هم از تلاش‌ها برای تجهیز، آموزش و تقویت قول اردوی ۲۱۵ حمایت شود.»
قبلاً مقام‌های امریکایی گفته بودند که شمار این سربازان ۲۰۰ نفر خواهد بود اما آقای لاوهورن در مورد تعداد این سربازان جزئیات نداده اما گفته است که تعداد آن‌ها «قابل توجه» خواهد بود.
ولایت‌های قندوز و بغلان در شمال و ولایت هلمند جنوب کشور در ماه‌های گذشته به شدت ناامن شده است. ولایت قندوز در 6 میزان به دست طالبان سقوط کرد و این گروه به مدت سه روز کنترل شهر را به دست داشت. هم‌چنان در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعدد از نبرد شدید میان نیروهای امنیتی و طالبان در هلمند حاکی بود و حتا یک مقام نظامی از خطر سقوط ولسوالی سنگین این ولایت به دست طالبان هشدار داد بود.
ولایت بغلان نیز در هفته‌های گذشته به شدت ناامن شده است، نیروهای امنیتی بیش از ده روز است که عملیات بزرگ پاک‌سازی را در ولسوالی دندغوری و ساحات اطراف آن به راه انداخته‌اند که تاکنون به گفته‌ی مقام‌ها، پیشروی چندانی نداشته است. به تازگی والی بغلان از اعزام نیروهای ویژه ارتش در این ولایت خبر داده است.
نیروهای خارجی به رهبری امریکا، در سال 2014 به مأموریت جنگی‌اش در افغانستان پایان دادند، اما با وخیم شدن اوضاع امنیتی چندین ولایت و سقوط قندوز به دست طالبان، اوباما، رییس جمهور امریکا، اعلام کرد که تصمیم گرفته تا روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۶ کندتر شود و ۵۵۰۰ نظامی پس از این سال در افغانستان باقی بمانند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *