نشست چهارم گروه هماهنگی چهارجانبه امروز در کابل برگزار می‌شود

فعالان مدنی و خانواده‌های شهدا: عامل اصلی قتل 14 غیرنظامی علنی محاکمه شود

اطلاعات روز: شماری از فعالان مدنی و خانواده‌های 14 غیرنظامی که سال گذشته در مسیر ولایت غور از سوی افراد مسلح به قتل رسیدند، خواستار انتقال مولوی عبدالرحمان، عامل اصلی این کشتار به یکی از زندان‌های کابل شده و می‌گویند که وی باید به‌صورت علنی محاکمه شود.
مولوی عبدالرحمن از سازماندهندگان اصلی قتل 14 غیرنظامی از جمله یک نوعروس، خواهر و مادرش و داماد که در ماه اسد سال گذشته در مسیر غور- بامیان تیرباران شدند، چند روز پیش توسط مأموران امینت ملی بازداشت شد.
فعالان مدنی و خانواده‌های قربانیان این رویداد، روز دوشنبه در نشست خبری در کابل گفتند که شماری از حلقات تلاش دارند که مولوی عبدالرحمن آزاد شود. آنان از دولت خواستند که آدرس‌ها و حلقاتی که در تلاش رهایی این شخص اند باید مورد بازجویی قرار گیرد.
فعالان مدنی با صدور قطع‌نامه‌ای از حکومت خواستند که با بازجویی مولوی عبدالرحمن، افراد زیر مجموعه و گزارش دهنده‌ی این حادثه نیز مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و بازداشت شوند.
آنان هم‌چنان گفتند که بیش از یک سال از این رویداد می‌گذرد اما با وجود تلاش‌های زیاد از سوی خانواده‌های شهدا و فعالان مدنی مبنی بر پیگیری این حادثه و نیز رسیدگی به وارثان شهدا، دولت هیچ اقدام عملی و قناعت بخش در این راستا انجام نداده است.
در قطع‌نامه‌ی آنان آمده که مولوی عبدالرحمن در کنار دست داشتن در کشتار این 14 غیرنظامی، در کشتار افراد دیگر نیز دست داشته است.
هشدار کمیسون مستقل حقوق بشر از تلاش حلقاتی برای معافیت عبدالرحمن
در همین حال کمیسیون مستق حقوق بشر نیز با نشر اعلامیه‌ای ضمن استقبال از بازداشت عبدالرحمن، از امكان اعمال نفوذ يك تعداد افراد در پرونده‌ی او هشدار داده است.
این کمیسیون از نهادهای عدلی و قضایی کشور خواسته است تا با جدیت تمام پرونده این شخص که مرتکب جنایت ضد بشر شده را پیگیری کرده و زمینه‌ی محاکمه و مجازات قانونی این شخص و دیگر عاملان این گونه جنایات را فراهم سازند.