افزایش کم‌سابقه خرید سلاح در خاورمیانه

افزایش کم‌سابقه خرید سلاح در خاورمیانه

اطلاعات روز: براساس آخرین گزارش مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (SIPRI)، عربستان سعودی و قطر بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ به‌شکل قابل توجهی خرید سلاح خود را افزایش داده‌اند. صادرات چین سیر صعودی بی‌سابقه‌ای داشته است و هند هم‌چنان در صدر خریداران اسلحه در جهان قرار دارد.
به نقل از رادیو زمانه و به‌گزارش خبرگزاری آلمان، مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم در گزارش خود نشان می‌دهد که در مجموع درخواست سلاح در منطقه خاورمیانه، در فاصله زمانی ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ به شدت افزایش داشته است.
پیتر وزمن، کارشناس مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم در این‌باره می‌گوید: «ائتلاف عربی به‌طور عمده از سلاح‌های آمریکایی و اروپایی در یمن استفاده می‌کند.»
این منطقه از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ نسبت به ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ حدود دو سوم بیشتر سلاح وارد کرده است.
در این مدت، میزان واردات اسلحه در امارات متحده عربی ۳۵ درصد افزایش داشته است. این میزان در عربستان سعودی ۲۷۵ درصد و در قطر ۲۷۹ درصد بوده است که شامل بالگردها، سامانه‌های دفاعی، هواپیماهای سوخت‌رسان و جنگنده و ایجاد زرادخانه‌ها می‌شود.
با این حال، با وجود افزایش شدید خرید سلاح در خاورمیانه، هند باز هم اصلی‌ترین خریدار سلاح در جهان بوده است.
در چهار سال بین ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ صادرات سلاح چین نسبت به چهار سال قبل از آن ۸۸ درصد افزایش داشته است. بدین ترتیب سهم چین در بازار جهانی اسلحه شش درصد افزایش را نشان می‌دهد.
به‌گفته سیمون وزمن، کارشناس دیگر مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، «چین قابلیت نظامی خود را با واردات اسلحه و تولید آن‌ها در داخل کشور گسترش داده است.»
بیشترین محصولات نظامی چین به پاکستان، بنگلادش و برمه صادر می‌شود.
گزارش مؤسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم می‌افزاید در مجموع در کل جهان بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ حجم معاملات اسلحه ۱۴ درصد افزایش داشته است.
بر این اساس بزرگ‌ترین صادرکننده سلاح هم‌چنان آمریکاست که ۳۳ درصد بازار جهانی را در دست دارد. صادرات سلاح روسیه یک چهام بازار جهان را در دست دارد و پس از آن چین با ۵,۹ درصد و فرانسه با ۵,۶ درصد قرار دارند.
آلمان با این‌که در این مدت فروش سلاح خود را کاهش داده است اما در رده پنجم قرار دارد. این پنج کشور در مجموع سه چهارم بازار صادرات سلاح در جهان را در دست دارند.
در آفریقا نیز معاملات اسلحه بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ یک پنجم بیشتر از دوره چهار سال قبل از آن بوده است. بزرگ‌ترین واردکنندگان سلاح در آفریقا الجزایر و مراکش هستند. مصر پس از لغو تحریم تسلیحاتی واردات سلاحش ۳۷ درصد افزایش داشته است.
در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ مصر بیشترین قراردادهای خرید سلاح را با فرانسه، آلمان و روسیه امضا کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *