یوناما: در یک هفته دو مرکز صحی در دو ولایت مورد حمله قرار گرفته است

اطلاعات روز: دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌گوید که طی یک هفته دو مرکز صحی در ولایت‌های پروان و میدان وردک هدف حمله قرار گرفته است.
این نهاد از گروه‌های درگیر در جنگ افغانستان می‌خواهد که به خدمات صحی احترام بگذارند و کارمندان این مراکز را هدف قرار ندهند.
روز گذشته در حمله انتحاری در یک شفاخانه در ولسوالی سیاگرد ولایت پروان، 14 تن کشته و 11 نفر دیگر زخمی شده‌اند.
یوناما در اعلامیه‌ای که امروز منتشر کرده، گفته است که در این حمله هفت غیرنظامی به شمول سه کودک کشته شده و هفت نفر دیگر زخمی شده‌اند.
هم‌چنان در این اعلامیه آمده است که در ۱۸ همین ماه میلادی، نیروهای ویژه وزارت داخله افغانستان و نیروهای بین‌المللی در یک عملیات مشترک نظامی در ولسوالی دای میرداد میدان وردک بر یک کلنیک صحی دولتی که از طرف کمیته سویدن تمویل می‌شد، حمله کرده و دو بیمار را کشته‌اند.
مارک باودن، هماهنگ کننده امور بشری و معاون نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است: « مراکز صحی، کارکنان، بیماران و کسانی که در جنگ آسیب دیدند و تحت درمان قرار دارند نباید در معرض خطر قرار داده شوند، چه رسد به آن‌ که مورد حمله قرار گیرند.»
آقای باودن افزوده، خدماتی که این کارمندان ارائه می‌کنند بشردوستانه است و نباید خدمات آنان محدود شود.
یوناما می‌گوید که سازمان ملل متحد تاکید دارد که حملات قصدی در ساحات مراکز تعلیمی و شفاخانه‌ها در جریان جنگ، نقض و سوء استفاده از قوانین بین‌المللی حقوق بشر است.