پاکستان: گروه‌های طالبان افغان را به گفت‌وگوهای صلح دعوت کرده‌ایم

پاکستان: گروه‌های طالبان افغان را به گفت‌وگوهای صلح دعوت کرده‌ایم

اطلاعات روز: مقام‌ها از وزارت امور خارجه پاکستان گفته‌اند که از همه گروه‌های طالبان افغان و دیگر گروه‌های مخالف مسلح دولت برای اشتراک در گفت‌وگوهای مستقیم صلح افغانستان دعوت شده است.
خبرگزاری دولتی آسوشیتد پرس پاکستان، به نقل از محمد نفیس ذکریا، سخن‌گوی وزارت امور خارجه این کشور گزارش داده است که پاکستان همه شاخه‌های طالبان را دعوت کرده تا «نماینده‌های باصلاحیت خود» را برای شرکت در نخستین دور گفت‌وگوهای مستقیم صلح افغانستان با گروه‌های طالبان به اسلام‌آباد بفرستند.
گروه هماهنگی چهار جانبه روز سه شنبه هفته‌ی گذشته در چهارمین نشست خود در کابل اعلام کرد که در اوایل ماه مارچ میلادی نخستین دور گفت‌وگوهای مستقیم نمایندگان دولت افغانستان با نمایندگان گروه‌های طالبان در اسلام‌آباد پاکستان برگزار می‌شود.
وزارت خارجه پاکستان هم‌چنان گفته که با شاخه‌های طالبان افغان و دیگر گروه‌های مسلح مخالف دولت نیز تماس گرفته شده تا آن‌ها را به شرکت در گفت‌وگوهای مستقیم صلح افغانستان تشویق کند.
گروه هماهنگی چهار جانبه نیز در نشست اخیر خود از همه گروه‌های طالبان و گروه‌های دیگر مخالف مسلح دولت دعوت کرد تا از طریق نمایندگان با صلاحیت خویش در اولین دور گفت‌وگوهای مستقیم صلح در اسلام‌آباد شرکت کند.
ریاست جمهوری نیز روز پنج شنبه تاریخ اعلام شده برای آغاز گفت‌وگوهای مستقیم صلح را «فرصت مناسب» برای تمامی گروهای طالبان و دیگر گروه‌ها مخالف مسلح دانسته و از آن‌ها دعوت کرد که به روند صلح بپیوندند.
اما گروه طالبان تا به حال در مورد شرکت یا عدم شرکت نمایندگانش در گفت‌وگوهای مستقیم ابراز نظر رسمی نکرده است. با این حال نعیم وردک، یکی از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر، روز چهارشنبه از اتفاقاتی که در کابل افتاده و تاریخ گفت‌وگوهای مستقیم تعیین شده ابراز بی‌خبری کرده است.
رییس جمهور غنی و گروه هماهنگی چهارجانبه، حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار را که در کنار گروه طالبان و شبکه حقانی از اصلی‌ترین گروه‌های مسلح مخالف دولت است، به پیوستن به روند صلح دعوت کردند. این شاخه حزب اسلامی از این دعوت استقبال کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *