اجرای آتش‌بس در سوریه و تلاش برای نظارت آتش‌بس

اجرای آتش‌بس در سوریه و تلاش برای نظارت آتش‌بس

اطلاعات روز: گزارش‌ها از سوریه حاکی است که از نیمه شب جمعه، 7 حوت، جنگ در خطوط مقدم متوقف شده است.
به نقل از بی‌بی‌سی، شهر حلب در شمال سوریه آرام گزارش داده شده و روسیه نیز گفته است برای حفظ توافق ترک مخاصمه حملات هوایی‌اش را متوقف کرده است.
اما سخن‌گوی گروه جیش الاسلام، از گروه‌های شورشی مخالف دولت سوریه، به خبرگزاری روسیه گفته است که نیروهای دولتی اوایل صبح شنبه در شرق غوطه در نزدیکی دمشق، به افراد این گروه تیراندازی کرده و دو بمب بشکه‌ای بر مواضع آن‌ها پرتاب کرده‌اند.
وی گفته است که در یک مورد نیروهای دولتی تلاش کردند تا با پشتیبانی تانک‌ها پیشروی‌هایی داشته باشند.
گروه جیش الاسلام ادعا کرده است که نیروهای دولتی با این اقدام آتش‌بس موقت را نقض کرده‌اند.
قرار است این آتش‌بس تا دو هفته برقرار باشد. این نخستین تلاش جدی جامعه جهانی برای بازگرداندن صلح به سوریه است که در پنج سال گذشته درگیر یک جنگ داخلی خونین است.
نیروهای دولت سوریه گفته‌اند که به توافق پیشنهادی ترک مخاصمه احترام گذاشته اما در عین حال به جنگ با گروه جبهه نصرت که مرتبط با القاعده است و هم‌چنین گروه داعش ادامه می‌دهند.
گروه ناظر بر حقوق بشر روسیه که مقر آن در بریتانیا است، گفته که بسیاری از بخش‌های سوریه از نیمه شب گذشته و از زمان برقراری آتش‌بس موقت آرام بوده است.
استفان د میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفته است اوضاع این کشور آرام است اما به یک مورد نقض‌ آتش‌بس رسیدگی می‌شود.
گفته می‌شود این آتش بس شامل داعش و جبهه نصرت نمی‌شود. بیش از ۲۵۰ هزار نفر در جریان جنگ پنج ساله داخلی در سوریه کشته شده‌اند و میلیون‌ها نفر مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *