معاون رییس جمهور: در مورد سه موضوع بسته‌های پیشنهادی کمیسیون خاص اصلاحات انتخاباتی باید پارلمان بعدی تصمیم بگیرد

اطلاعات روز: سرور دانش، معاون رییس جمهوری، می‌گوید که هر دو بسته پیشنهادی کمیسیون خاص اصلاحات انتخاباتی مورد توافق هست اما در مورد سه موضوع، محکمه خاص انتخاباتی، تغییر نظام انتخاباتی و حوزه‌های رای‌گیری، باید پارلمان بعدی تصمیم بگیرد.
آقای دانش در مورد تهیه لیست حوزه‌های رای‌گیری و ثبت‌نام رای‌دهندگان می‌گوید: «از نگاه ما تا زمانی که ثبت‌نام مجدد صورت نگیرد و لیست واقعی از تعداد واجدین شرایط رای‌دهی تهیه نگردد، هرگز شفافیت به پروسه انتخابات کشور باز نخواهد گشت.»
معاون رییس جمهور ضمن تاکید بر برگزاری انتخابات در سال آینده گفته است که به محض صدور فرمان تقنینی رییس جمهور در مورد کمیته گزینش اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی، باید کمیته گزینش اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی کارش را شروع کند و باید مسایل تدارکاتی و لوجیستکی انتخابات مورد توجه قرار بگیرد.
آقای دانش می‌گوید که تا هفته آینده فرمان تقنینی رییس جمهور مبنی بر آغاز به کار این کمیته صادر خواهد شد و این کمیته براساس قوانین موجود شکل خواهد گرفت.
معاون رییس جمهور این گفته‌ها را پس از چاشت روز دوشنبه در دیدار با تدامیچی یاماموتو، معاون سیاسی نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل در افغانستان و عضو ناظر کمیسیون خاص اصلاحات انتخاباتی، گفته است و افزوده است که در این کمیته علاوه بر رؤسای مجلس نمایندگان و مجلس سنا، رییس دادگاه عالی و کمیسیون مستقل حقوق بشر، دو نفر از اعضای جامعه مدنی و شبکه زنان نیز حضور خواهند داشت.
در همین حال، معاون سیاسی نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل در افغانستان، گفته است که منتظر نهایی شدن تصمیم حکومت افغانستان در مورد اصلاحات انتخاباتی هستند و به محض دریافت درخواست مکتوب از سوی حکومت افغانستان، در باره بودجه برگزاری انتخابات با دونرها و هم‌کاران بین‌المللی خود وارد گفت‌وگو خواهند شد.
او گفته است که ملل متحد و همکارانش از پروسه اصلاحات استقبال می‌کنند و آماده هرنوع همکاری در زمینه برگزاری انتخابات هستند.