عبدالله عبدالله: تلاش می‌کنیم نیروهای امنیتی را از سیاست دور نگهداریم

عبدالله عبدالله: تلاش می‌کنیم نیروهای امنیتی را از سیاست دور نگهداریم

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجراییه می‌گوید که نیروهای امنیتی را باید از سیاست دور نگهداریم و حکومت وحدت ملی با تمام توان از این نیروها پشتیبانی کرده و تلاش می‌کند تا آنان از سیاست دور نگهداشته شوند.
آقای عبدالله که روز سه‌شنبه در کنفرانس ملی مشوره و تفاهم میان مردم و پولیس ملی در کابل صحبت می‌کرد، افزود: «با ادارات امنیتی برخورد سیاسی صورت نمی‌گیرد تا نیروهای امنیتی ممثل حکومت وحدت ملی و نگهبانان وطن باقی بمانند.»
عبدالله هم‌چنان بر مسئولیتی که مسئولان امنیتی در برابر نیروهای امنیتی دارند، تأکید کرد و گفت، هماهنگی و مسئولیت‌پذیری مسئولان امنیتی کشور در مرکز و ولایات برای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان بسیار مهم و تأثیرگذار است. او افزود که مسئولان امنیتی مکلف اند که به مشکلات نیروهای امنیتی به‌ویژه سربازان که در خط مقدم جنگ هستند، توجه جدی کنند.
به گفته‌ی او، هدف اصلی این کنفرانس به‌وجود آمدن اعتماد میان مردم و نیروهای امنیتی است و مردم باید با دیدن نظامیان کشور، خاطر آسوده داشته باشند.
رییس اجراییه هم‌چنان گفت که مخالفان مسلح از فاصله به میان آمده میان مردم و نیروهای امنیتی استفاده سوء می‌کنند.
آقای عبدالله زمانی از جدایی نیروهای امنیتی از سیاست سخن می‌گوید که به تازگی محمد ایوب سالنگی، معین ارشد وزارت داخله از وظیفه‌اش سبکدوش شد و نورالحق علومی، وزیر پیشین داخله، از سمتش اسعفا داده و به حیث سفیر درهالند گماشته شد.
آقای علومی در استعفا نامه‌ی خود نوشته بود که عدم پاسخ به مطالبات‌اش در زمینه‌ی ایجاد اصلاحات در ساختار پولیس از سوی رییس جمهور، دلیل اصلی کناره گیری او می‌باشد.
او نوشته است: «من از جانب برخی بزرگان و سیاسیون زیر فشار مطالبات غیرقانونی نیز قرار داشتم که به حکم وجدانم به چنین مطالبات ناجایز تن نداده‌ام. از سوی دیگر، با نیّت و آوردن اصلاحات در ساختارهای فاسد و گماشتن کادرهای مجرب‌تر، شبکه‌های فساد نیز آرام ننشستند، بلکه موانع زیادی را بر سر راه‌ام ایجاد نموده، تبلیغات و شایعات ظالمانه را علیه من به راه انداخته‌اند.»
پیشتر رحمت الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی به دلیل آن‌چه که خودش اختلاف نظر با رییس جمهور غنی و فشار آقای غنی گفته بود، از سمت‌اش استعفا کرد. نبیل در استعفانامه‌اش گفته بود که شرایط تحمیلی از سوی آقای غنی زمینه‌های کار را برایش محدود کرده است.
بدون همکاری میان مردم و پولیس امنیت تأمین نمی‌شود
شرکت کنندگان این کنفرانس بر همکاری مردم با نیروهای امنیتی برای تأمین امنیت تأکید کردند. عبدالله گفت، تأمین امنیت، تنها یک مقوله نظامی و تخنیکی نیست، بلکه ارتباط مستقیم با نهادهای امنیتی و مردم دارد و هرگاه مردم به نیروهای امنیتی اعتماد کنند، امنیت تأمین می‌شود.
به گفته‌ی او، در مناطقی که مسئولان امنیتی وظایف شان را به درستی انجام می‌دهند و مردم نظریات و پیشنهادات شان را به آنان شریک می‌کنند وضع امنیتی بهتر است، اما در مناطقی که چنین نیست، وضعیت امنیتی بدتر است.
رییس اجراییه هم‌چنان گفت که مسئولان امنیتی نباید انتقاد مردم از کارکرد شان را یک نقص تلقی کنند، بلکه یک فرصت بدانند. او تأکید کرد که پولیس بدون همکاری مردم هیچ‌گاه موفق به تأمین امنیت نخواهد شد.
در همین حال عبدالرحمان رحمان که اخیراً به سمت معین ارشد امنیتی گماشته شد، گفت که پولیس در وضعیت کنونی، بدون همکاری مردم نمی‌تواند امنیت را تأمین کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *